Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudolfsson
#1233145
Tja
Det är så att jag har ett väldigt underligt problem på min b230e. för om jag kör på t.e.x 2an och ligger på ganksa låga varv runt 1500rpm och tvär gasar på fullt så blir det nästan som en varvstopp runt 2000rpm och ibland vill den bara dö när man gör samma sak. Men den går bra om man bara står och gasar utan växel i, den går även bra om man kör och trycker in kopplingen och varvar upp den på högre varv sen dumpar koppling. Om man lyckas få upp den på höga varv så går den som den ska och stiften är svartsotiga den är även portad planad (2.9mm) och även bytt kam till nån folkracekam fs 122. Så någon som har nån susning vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1233269
K-Jetronic ör ett helt mekaniskt insprutningssystem (trots "E" på bakluckan) så det finns ingen elektronik som kan "strula". Det finns senare system med katalysator och elektronikkomponenter, men inte på Volvo. Dock är detta system väldigt känsligt får "tjyvluft". Det är en skliva i bränslefördelaren som styr bränslemängden och läcker det in luft efter skivan så blir ju fel (mager) blandning. Börja dock med att kolla över tändsystemet. Kolla på tändstiften om dom ser likadana ut, eller om något är annorlunda (det är ju ett "fönster" in i motorn) och byt (om det inte är gjort på länge) kablar, lock och rotor. Det är betydligt större belastning på tändstytemet vid acceleration.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]