Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mys80
#1232146
Får inte loss handskfacket till min Volvo 240 av 1992 års modell! Det sitter två skruvar illa till i underkant, under handskfacksluckans bakre del. Skruvarna fäster själva "lådan" till handskfacket i en metallist som i sin tur verkar vara inbyggd i instrumentpanelen. Hur kommer man åt att skruva loss de båda skruvar som sitter i underkant av handskfacket? Har provat att montera loss luckan/locket till handskfacket från de båda bågformade skenor som förbinder luckan med "lådan" men det har jag inte (heller) lyckats med. Tips tas tacksamt emot!
av zxcvbn
#1232834
Förstår inte? Finns ca 10stycken svarta Stjärnskruvar runt handsfacket. Alla kommer man åt utan att demontera något?
av mys80
#1233232
Det stämmer. Men på min 92:a sitter det också två stycken stjärnskruvar i underkant av handskfacket. Det betyder att när luckan till handskfacket fälls ned så täcker nederkanten av luckan de två stjärnskruvarna i underkant av handskfacket. Man kommer helt enkelt inte åt de två skruvarna i underkant med mindre man monterar bort själva handskfacksluckan. Och där gick jag bet.

Har dock under gårdagen hittat en passande s-formad stjärnskruvmejsel på Jula och nu gick det faktiskt att komma åt och skruva bort de två "dolda" skruvarna!

Har också en 88:as 240 och på den sitter det bara lätt åtkomliga stjärnskruvar i framkant på handskfackslådan så årsmodellerna skiljer sig åt på det sättet mellan 88 och 92.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]