Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1231772
Hur får jag bort nackstödet på framsätet? Jag förstår att man ska trycka in någonting på baksidan men jag hittar ingen "tryckpunkt": Var sitter de närmare beskrivet? Högt ,lågt eller var? Hur känner man att man hittar tryckpunkten?
av Rådlös
#1231809
Vilken årsmodell har du?

Som jag minns det på mina 245 årsmodeller -90 och -92 så var det bara att dra rakt upp. Inga spärrar någonstans. Möjligen kunde man lätta på dom ringarna som sitter på stolsryggarna, där nackstödets rör går ner i ryggstödet. Men bara lätta på dom man behöver inte skruva bort dom.
av Amarace
#1231867
Rådlös, så var det endast på 140/164.

Om du följer på baksidan av stolen där nackstöden går ner i ryggstödet så känner du dom, en bit ner i slutet så sitter en spärr på vardera sidan som du trycker in, dom kan vara kiviga att känna. Årsmodell 75 hade inte dessa spärrar.
av Rådlös
#1231915
Amarace, du har säkert rätt (som vanligt). När jag tänker efter lite mera så måste jag ha tänkt på hur det var i baksätet. Där fick man ju lyfta bort nackstöden varje gång man skulle fälla ryggstödet vid långlast, som hände ett flertal gånger i mina 245'or. Det var ju jobbilar. Nackstöden i framsätet hade man ju ingen anledning att lyfta bort i sådana sammanhang.
Användarvisningsbild
av maccus
#1233417
hej

Jag hade oxå lite problem med att få bort nackstöden fram på min 244 man får helt enkelt känna sig fram vart den spärren finns på baksidan av stolen........

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]