Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter53
#1230185
Hej! Nu är det tredje gången som mittre dämparen sprängs på min (svärfars) 360 GLS -85 med B200K-motor.
Såna som bör kunna har sagt att det är fel på förgasaren, att vänta med choken, att blandningen av luft och bensin orsakar en explosion.
Någon tror att tändstiften spelar roll.
Går det att hitta en beg bättre förgasare, eller går det att renovera den befintliga?
Det ska tilläggas att jag är mindre bra på att meka, men känns olönt att bara hålla på att byta avgasrör och dämpare
Tacksam för tips vart jag kan vända mig
Hälsningar Peter
av Rådlös
#1230195
Jag skall berätta för dig en sann berättelse från min ungdom på tidiga 60-talet. Jag var själv inte inblandad på något vis, men var så att säga ett vittne.
En lite perifier kompis hade lärt sig att om man stängde av tändningen med tändningsnyckeln i någon sekund medan bilen rullade och sedan satte på tändningen, så blev det en ordentlig knall. Vederbörande perifiera kompis tyckte att det var roligt att skrämmas och gjorde så rätt ofta. Ingen kunde ju säga att det var han för ingen hade ju sett honom slänga några smällare eller på något sätt ha något vapen eller liknande. En gång dristade han sig t.o.m att skjuta så när en polisbil stog i närheten. Det hade ju som sagt varit riskfritt varje gång han gjorde så tidigare. Men, när han gjorde det denna gången sköt han bort hela ljuddämparen!!!
Dessutom i polisernas åsyn. Han försökte förklara att tändningen var felställd eller något liknande. Jag vet inte om det blev någon påföljd av det, men han gjorde aldrig så mer.

Så börja med att kolla upp hur din tändning står. Det finns stroboskoplampor på Biltema för 300 kr. Kolla sedan att du inte har glapp i tändningslåset. Om du har en K-modell på motorn så har du en ökänd förgasare. Känd för att vara extremt svår att "få till" om den krånglar. Det finns dom som har bytt till dom lite äldre, men mer pålitliga och enklare Zenith-Stromberg-förgasarna. Finns säkert trådar om det här på forumet. "Den som söker, han letar!"
Användarvisningsbild
av lennarte
#1230262
Att ljuddämparen "sprängs" betyder att det finns en massa oförbränt bränsle i ljuddämparen när den blir varm. Detta kan och det kan bero på fel i förgasaren och/eller överdrivet chokande.
Men det kan bero på helt andra sker också. Jag har tagit nycklarna av både mor, far och svärmor när dom började få problem med bilen, det var inte några problem med bilarna, barnen och deras kusin körde i flera år med dom efteråt och det var inga problem. Alla 3 fick senare Alzheimers sjukdom och det önskar jag inte min värsta ovän. Det började med så enkla saker som att mor inte fick i växeln. det tog ett tag innan jag kom på att hon glömt bort att man ska frikoppla. Jag menar inte att det är fel på "gubben", men det kanske ska "kollas upp" .... I tid, numera finns det mer hjälp
Rådlös skrev: Jag skall berätta för dig en sann berättelse från min ungdom på tidiga 60-talet
Detta var ett nöje på 50-talet bland "drängarna" på lantbruken häromkring (säkert på andra ställen också). Det var då väldigt vanligt med bensin och/eller fotogen traktorer. Dieseltraktorer vid denna tid var tunga och och otympliga. Det var då en sport att "flyga ljuddämpare". Man kör på full gas, och så vrider man ner tändningen. På dessa motorer (precis som motorcyklar och bilar hade på -10 -30-talet) hade man en spak för gas och en spak för tändning och "vred" man ner tändningen när man körde full gas så flög ljuddämparen, väldigt högt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...