Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1227025
hej

Jag har fått problem med kupé fläkten inne i bilen......så När jag startar fläkten på morgonen när jag ska åka till jobbet......så tjuter & visslar den riktigt duktigt så jag får stänga av & sätta på fläkten 1 - 2 Gånger så blir det tyst & den låter helt normalt igen......& den skulle nog behöva några droppar Silikon Spray......så min fråga är om det är ett lätt jobb att göra rent & smörja upp fläkten ?? eller måste jag montera bort halva/hela instrumentbrädan......För att kunna komma åt Själva fläkten........& isf hur ska fläkten smörjas på rätt sätt......Ps jag ska lägga till En kort video från Oljudet senare idag

Tack på förhand

Mvh
Peter Börjesson

Skickat från min F8131 via Tapatalk
#1227029
Förmodar att det är samma på nyare 240 som det var på dom äldre modellerna. Då fick man plocka ner hela mittkonsolen och plocka ut värmepaketet för själva fläkten sitter överst där. Detta är ganska mycket jobb, så att prova att smörja är knappt lönt utan det blir att sätta i en ny. Men det går att plocka isär fläkten och smörja upp den fast den är inte gjord för att "tas isär". Ofta stupar det på att man inte får loss själva fläkt vingarna, för det är under där som den bussning som är torr sitter. Det är ett fläkthjul av plast som lätt spricker är man försöker ta loss det. 740 har en mycker bättre konstruktion, kanske den smittat av sig på senare 240. Om du får isär den så ska du ta ut bussningarna (ibland har bussningarna kärvat på axeln och snurrar med runt) och lägga dom i blöt över natten i typ symaskinsolja (tunn olja). När jag håll på med detta sparade jag gamla fläktmotorer för oftast är den undre (bakre) bussning en Ok. Lika så kolen sparade jag på för dom fanns inte att köpa
Användarvisningsbild
av maccus
#1227033
lennarte skrev:Förmodar att det är samma på nyare 240 som det var på dom äldre modellerna. Då fick man plocka ner hela mittkonsolen och plocka ut värmepaketet för själva fläkten sitter överst där. Detta är ganska mycket jobb, så att prova att smörja är knappt lönt utan det blir att sätta i en ny. Men det går att plocka isär fläkten och smörja upp den fast den är inte gjord för att "tas isär". Ofta stupar det på att man inte får loss själva fläkt vingarna, för det är under där som den bussning som är torr sitter. Det är ett fläkthjul av plast som lätt spricker är man försöker ta loss det. 740 har en mycker bättre konstruktion, kanske den smittat av sig på senare 240. Om du får isär den så ska du ta ut bussningarna (ibland har bussningarna kärvat på axeln och snurrar med runt) och lägga dom i blöt över natten i typ symaskinsolja (tunn olja). När jag håll på med detta sparade jag gamla fläktmotorer för oftast är den undre (bakre) bussning en Ok. Lika så kolen sparade jag på för dom fanns inte att köpa
okej bra tack för hjälpen Lennarte jag får kolla upp det här efter vintern........det är inte så kul att stå i ett svinkallt öppet garage med + 2 grader & riva ner mittkonsolen BildBild........Jag ska kolla vidare om det finns någon bild på fläkten på nätet så kan jag se hur den ser ut BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av dalle76
#1227039
Här är en mycket bra beskrivning hur man gör. Ja en jävla massa jobb.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

Det finns ett fusk sätt med när man sågar sönder plasten lite för att slippa ta ut hela paketet. Skall se om jag kan hitta en länk.
Användarvisningsbild
av maccus
#1227040
dalle76 skrev:Här är en mycket bra beskrivning hur man gör. Ja en jävla massa jobb.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

Det finns ett fusk sätt med när man sågar sönder plasten lite för att slippa ta ut hela paketet. Skall se om jag kan hitta en länk.
tack BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Ojojojoj det var ju inte helt lätt jobb Bild Bild & jag som har 2 stycken diskbråck nere i ländryggen Bild Bild........det får nog bli Titthåls Kirurgi är jag rädd för
#1227046
dalle76 skrev:Här är en mycket bra beskrivning hur man gör. Ja en jävla massa jobb.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

Det finns ett fusk sätt med när man sågar sönder plasten lite för att slippa ta ut hela paketet. Skall se om jag kan hitta en länk.
här är en med bilder, kapa lite i plasten

https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=88
Användarvisningsbild
av maccus
#1227059
SkauneJohan skrev:
dalle76 skrev:Här är en mycket bra beskrivning hur man gör. Ja en jävla massa jobb.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

Det finns ett fusk sätt med när man sågar sönder plasten lite för att slippa ta ut hela paketet. Skall se om jag kan hitta en länk.
här är en med bilder, kapa lite i plasten

https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=88
tack så jättemycket

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Frrla
#1227415
en fråga. hur kallt har du hos dig? på bilen jag har på bilden, har fläkten låte illa på i minus 20 grader och kallare sen ja köpte den för 6 år sen. ca 5-6tusen mils körning på den tiden och den har blivit smått värre endast. kan låta lite om man slår på en grisnit i 10 minus eller gasar i en uppförsbacke och svänger samtidigt.

240 är ganska stadiga grejer mao å oftast får man tidiga indikationer på att något är påväg om sisådär 10-15 år ;)
av zxcvbn
#1232037
Jag köpte en kalasfin 244gl 19k mil och började nu i vintras att fläkten gnäller att man måste slå av den och sätta igång på nytt. Men sen efter några veckor kastade den helt in handduken. Kolen hade släppt helt och åkt ner k vingarna så fläkten var helt stum.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]