Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1227249
dalle76 skrev:Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Lite sent kanske, men jag har haft lite annat att göra (bytt avgas på min 745-a bl.a). När du har märket på remskivan på 0° så kollar du på nockarna på kamaxeln för 1-ans cylinder, då ska dom "peka snett uppåt" och då ska rotorn peka framåt mot märket i kanten på strömfördelaren (vid kondensatorn). pekar inte märket på mellanhjulet kl. 3 så vrid mellanhjulet tills rotorn pekar på märket i fördelaren. Någon har haft uppe fördelaren, därför stämmer det inte. Hur märket på mellanhjulet står har (i detta sammanhang) ingen betydelse. Det är bara till för att det ska bli rätt utan att behöva kolla i fördelaren. Men i detta fall är ju fördelaren fel monterad och då är det lättare att vrida fördelaren rätt och sätta mellanhjulet fel. Det ser ut som (på bilden) att fördelaren sitter 90°fel, kolla så att det inte är skiftat tändkablarna. Tändkabeln till 1-ans cylinder ska sitta mot märket i fördelaren och sedan i ordning 3-4-2. kolla vilket håll rotorn går när du kör på startmotorn (medurs??).
Användarvisningsbild
av Frrla
#1227380
Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel. Har du verkligen kollat att 1ans cylinder står i topp när du nollat motorn? Tänker att någon ristat ett märke på remskivan som lurat dig?

De kan även "råkat" bli en övervarvning oftast, kan hända endå att drevet på veven lossnat. Eller krysskilen på drevet gått av. Då blir de ju hulabula av alltihop. Därför man kollar med något att märkningarna stämmer hyfsat och 1an står i topp med tex en mejsel.

Och som Lennart säger. Drevet och axeln till fördelaren har nog minst betydelse bara rotor och kablar sitter rätt i förhållande till varandra.
av autopedufe
#1227976
Jag har kollat att kolven är i TDC på 1:ans cylinder då drevet på veven pekar på märket i blocket (remskivans märke stämmer dessutom med drevet) och att kamnockarna då pekar snett uppåt (ventiler fria) och markeringen på kamdrevet stämmer. Fördelaren drog jag upp och har återmonterat så att mellanaxeln pekar kl 3 (hittade markering på del bakom drevet och rotor pekar på markering i fördelaren och tändkablar är i rätt tändföljd, men jag är med på att det inte borde ha betydelse hur mellanaxel är ställ så länge fördelaren är ställd rätt.
Brytaren såg tråkig ut och kommer bytas till helgen tillsammans med kondensator.
Upptäckte även att bromsvätskebehållaren var tom... har inte hunnit kolla, men visst skulle trasigt bromsservo kunna ge vaccumläcka som får den att gå taskigt?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228017
ska sitta en plastventil där som kan spricka eller slangen brukar ge sig med tiden. prova plugga anslutningen på insuget och kör så är de bara att felsöka närmare om den går utan broms-servon.

nu har du tändningen 0ad. den behöver justeras ytterligare, men det blir när den startar.

kolla gnistan och byt som du säger är nog ingen dum ide, även kablar osv måste ju vara fräscha. min b20 höll på att jäklas lite sådär å de va ojämnt slitna nockar till brytarna på fördelaraxeln. fick den att gå bara på tomgång, eller bara på varv.
senast på b23an va de dåliga kablar och olika färg på stiften. så bytte allt i tändväg. den har brytarlöst.

spara tänddelarna till nästa gång den börjar jäklas, snygga till brytarspetsarna med fint, fint sandpapper och kondensatorn ger ju fortfarande gnista ifall du skulle tappa gnista och prova med din gamla. man kan åt minstånde lokalisera felet lättare och köpa nytt utifrån det.

om vi säger att den fortfarande inte går, inga vacuum-läckage osv. då måste du gå vidare med ett komp-prov.
av autopedufe
#1228346
Frrla skrev:Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel.
Det var blött från det dom kört i djupsnön, så jag undrar om den kan ha fått in vatten till förgasaren också... Få kolla på detta också i helgen.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1228386
autopedufe skrev:
Frrla skrev:Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel.
Det var blött från det dom kört i djupsnön, så jag undrar om den kan ha fått in vatten till förgasaren också... Få kolla på detta också i helgen.
Det låter väldigt otroligt att något sådant skulle kunna hända.
Sök andra svar.
Snö lär inte kunna passera ett luftfilter.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228414
Min isbil tugga snö/vatten när sambon tryckte upp hela fronten långt upp i en snövall. Saknade dock hela röret från den fina runda plastkåpan som sitter på förgasaren, så de mosa nog in och gjorde luftfiltret otätt.

Men ja uppfattade som att de va bensin ts fått på filtret :-DD

Är de glykol kanske? är insuget vatten-värmt/kylt är ju problemet i insugspackningen vanligtvis.
av autopedufe
#1228602
Inget vattenvärmt insug på denna.
Bytte kondensator och brytare och ställde in 0.4 som avstånd. Startar på choke och lägger sig direkt på mellan 3000-4000 varv. Så fort jag minskar choken så dör den. Har tankat i den en flaska k-sprit ifall det skulle vara vatten/kondens i soppan.
Jag fattar inte vad som hänt med den. Innan den dog för honom så gick den ju helt okey...
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228639
Ta loss bränsleslangen från förgasaren, ryck kabeln på spolen och kör lite på starten om de kommer bra mer sprut duschar i en dunk typ. Så pumpen är ok och så ser du om bränslet är ok eller inte.

Membran är ju svårt att se på. Dom kan ju gå sönder när som helst..
av autopedufe
#1228835
Den mekaniska bränslepumpen på blocket funkar som den ska. Sitter det någon ytterligare vid tanken?
Fick den att starta och gå jämt och fint en stund nu på morgonen efter att ha bytt olja i förgasaren. Fyllde först på i dämparcylindern och sedan i reservoaren. Kolven blev så där trög som den ska vara.
Efter ett tag började den varva upp till ca 4000 varv för att sedan falla tillbaka och dö. Skulle kärvande nålventil i förgasaren kunna ge dessa symptom? Hur länge går motorn på det bränsle som finns i behållaren? Tänker om nålventilen kärvar fast i stängt läge...

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]