Kamrem kuggat över en kugg?

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav autopedufe lör 20 jan 2018, 11:28

Jag är ny på att skruva Volvo, men då sonen skaffat a-traktor (240 från -82) så har man numera fått möjligheten :-)

Han var ute och körde i djupsnön då motorn la av. Motorrummet var fullpackat av snö och efter att ha tinat upp den i garaget så ville den inte gå ordentligt. Man måste ge choke för att den ska gå igång och då rusar motorn för att genast dö.
Började felsöka tändning och bränsle, men allt verkade okey vilket fick mig att börja fundera på kamreren.
Efter att ha lossat kåpan och remskiva så kan jag se att vid TDC på ettan så har jag rätt läge på vevaxel, men Kamaxel verkar missa med en kugg.
Mellanaxeln vet jag inte var markeringen ska peka, men om det är mot kanten på plåten under så verkar den rätt. Såg dock en illustration som visade att den skulle stå kl 15.
Bifogar bilder och skulle vara tacksam för bekräftelse på att jag är rätt ute. Borde väl bara vara att lossa på spännaren och vrida tillbaka kamaxeln en kugg...

Vevaxel:
Bild

Kamaxel:
Bild

Mellanaxel:
Bild
Senast redigerad av autopedufe lör 20 jan 2018, 11:52, redigerad totalt 2 gånger.
autopedufe
Övningskörning
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 20 jan 2018, 10:45



Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav robinb3rgsten lör 20 jan 2018, 11:40

Är de en 740 så kan mellandel stå hur som helst är det 240 så hör den ihop med tändningen o behöver också stå rätt. Men släpp spännaren och flytta kam drevet ett kugg
Användarvisningsbild
robinb3rgsten
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 852
Blev medlem: fre 06 mar 2015, 09:01

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav autopedufe lör 20 jan 2018, 11:43

Det är en 240 med B23A enl VIN, om nu inte motor är utbytt någon gång...
Finns det något enkelt sätt att kolla det?
Tittar man på var fördelaren sitter så ser det ju ut som att den skulle vara inkopplad på mellanaxeln...
Bild
Någon som har koll på hur markeringen på mellanaxel ska stå?
Bild
autopedufe
Övningskörning
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 20 jan 2018, 10:45

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Rådlös lör 20 jan 2018, 12:30

Fördelaren ger svaret. Om den sitter i motorblocket så är det en 200-motor och den drivs då av mellanaxeln. På 700 och 900-serien sitter fördelaren på kamaxeln, alltså uppe "över" motorn. Detta skulle aldrig få plats i en 200-kaross, så det är en 200-motor. Och det är rätt som du skrev, märkningen på mellanhjulet skall "stå i kl 3". Då skall samtidigt vevaxeln stå i nolläge på ettans cylinder och rotorn i fördelaren skall peka 90°ut från motorn längdlinje.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7260
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Frrla lör 20 jan 2018, 12:40

ja ser på bilderna att det är en b21 eller 23. kolla framför startmotorn om de står 19(b21) eller 41(b23) i gjutningen på blocket.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1457
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 21:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav autopedufe lör 20 jan 2018, 13:11

Om jag kollar så ser jag endast en nia (9)...
Bild

Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Bild
Då kan jag inte vrida fördelaren så att markeringen kommer i linje med rotorn.

Om jag ställer den som den stod (kl 6) så står den så här:
Bild
Kan det vara så att markeringen i drevet ska linjera med plåten under, eller har man någon monterat drevet fel tidigare?
Eller kan man bara rycka upp fördelaraxeln, vrida allt lite och stoppa tillbaka?
autopedufe
Övningskörning
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 20 jan 2018, 10:45

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav dalle76 lör 20 jan 2018, 15:43

autopedufe skrev:Om jag kollar så ser jag endast en nia (9)...
Bild

Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Bild
Då kan jag inte vrida fördelaren så att markeringen kommer i linje med rotorn.

Om jag ställer den som den stod (kl 6) så står den så här:
Bild
Kan det vara så att markeringen i drevet ska linjera med plåten under, eller har man någon monterat drevet fel tidigare?
Eller kan man bara rycka upp fördelaraxeln, vrida allt lite och stoppa tillbaka?

Här är några bilder på hur det skall se ut. Hoppas det kan hjälpa dig.
Bild
Bild
Och nej du skall inte dra upp fördelaren. Står den fel så beror det på inställningen av kamremmen och då gör du justeringen där.
Bild
Länk till min bil. Risig men betald.
https://postimg.org/image/uddy9ozwv/
Användarvisningsbild
dalle76
Uppkörning
 
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 19 feb 2009, 01:19
Ort: Kungälv.
Kör: Volvo 244 88a

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Rådlös lör 20 jan 2018, 16:17

Instämmer med Dalle. Tänk på att fördelaren rör sig ett helt varv medan vevaxeln måste röra sig två varv på samma arbetstakt.
Men du bör säkert ställa in förtändningen med en stroboskoplampa efteråt ändå. Och om du har brytarspetsar (?) så kommer du att ha nytta av en stroboskoplampa även i framtiden på din A-traktor. Dom kostar under 300 kr på Biltema. Även brytarlösa fördelare behöver ställas in med stroboskoplampa, men vanligtvis bara en gång.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7260
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav SkauneJohan lör 20 jan 2018, 19:37

står fördelaren helt fel när mellanaxlen står rätt så kan du alltid ta upp fördelaren och flytta den nån kugg, bara lossa 13mm bulten som håller fast fördelaren, kan ju ha varit nån klydderöv som tidigare ställt in mellanaxlen fel och ställt fördelaren rätt

vad har du för kamvinkel? har du en loppa på brytarna?
volvo 244-82 Bild
Användarvisningsbild
SkauneJohan
Olja under naglarna
 
Inlägg: 435
Blev medlem: tor 01 okt 2015, 20:29
Ort: Skauneland
Kör: 244-82 (B21A 4vxl manuell)

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Frrla lör 20 jan 2018, 20:51

glömde bort. "Fryspluggar" under insuget har bara b23 och nyare vanligtvis. gissar på b21 för dom har bara på grenrörssidan. är där för att underlätta gjutningen av blocken, tömma ur sanden.

Sen tänkte jag lägga mig i lite. drevet till fördelaren spelar ingen roll hur man ställer. så länge tändföljden blir densamma (1342) och tänder i rätt läge. men de blir ju galet med alla märkningar, flytta tändkablar osv.. men de varierar även på dessa motorer om man följer märkningarna. hade en b230 som var ställd på 21 grader och där gick den hur fint som helst, när de skulle vara 10. å alla märkningar satt som de skulle osv. en 21a jag har är de typ samma sak med, står på 0 men jäklar va den går.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1457
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 21:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav SkauneJohan sön 21 jan 2018, 09:13

är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader
volvo 244-82 Bild
Användarvisningsbild
SkauneJohan
Olja under naglarna
 
Inlägg: 435
Blev medlem: tor 01 okt 2015, 20:29
Ort: Skauneland
Kör: 244-82 (B21A 4vxl manuell)

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Arne sön 21 jan 2018, 10:36

SkauneJohan skrev:är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader


Kom bara ihåg att den tänder vart annat varv som vevaxeln snurrar så inte allt kommer 180 grader fel.
AVG
Arne
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 03:53
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav Frrla sön 21 jan 2018, 11:35

SkauneJohan skrev:är det 21 grader enligt gradskivan eller i verkligheten? det är rätt bra att plocka ur ettans tändstift(plocka alltid tändstift med kall motor) känna med najtråd, lång smal skruvmejsel eller liknande när kolven övre dödläge och markera på vevaxelskivan med exempelvis tippex, det kan slå fel rätt många grader


Enligt gradskivan med pluggad fördelare till vakuum. De märks att de är fel när man ställer med mejsel som du säger på båda motorerna. Även som andra jag har skiljer sig en del, så jag har varmkört och ställt dom efter spikningar istället. Annars klappar dom lite ibland eller blir bara trött tills man kommer upp i 3-4tusen rpm...

Däremot har jag haft problem med brytarna på en b20. De vart galet på något sätt med klackarna hamnade inte i harmoni med resten. Men testlampa, kugga om fördelaren, och byta plats på tändkablar kablar så gick det bra till slut...
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1457
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 21:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav autopedufe sön 21 jan 2018, 14:05

Allt är ställt i ordning nu, men den vill inte starta.
Jag trodde i min enfald att kamremskuggningen var orsak till att den gav upp, men det verkar vara fler problem.
Sonen säger att den hade tappat tomgång innan. Jag har kollat att det finns komp och även att jag får fram bränsle till förgasaren. Luftfiltret var dyngblött så jag har testat utan nu, men enda gången jag får den att starta upp är med full choke och gas och då baktänder den. Tog isär förgasaren för att kolla membran som är helt och olja fanns (Stromberg CD 175)
Någon som hat nån idé. Den dog alltså då motorrummet blivit packat med snö ända upp under huven.
autopedufe
Övningskörning
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 20 jan 2018, 10:45

Re: Kamrem kuggat över en kugg?

Inläggav SkauneJohan sön 21 jan 2018, 19:40

har du kollat brytarna, kamvinkel, loppa på brytarna?
volvo 244-82 Bild
Användarvisningsbild
SkauneJohan
Olja under naglarna
 
Inlägg: 435
Blev medlem: tor 01 okt 2015, 20:29
Ort: Skauneland
Kör: 244-82 (B21A 4vxl manuell)



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster