- lör 20 jan 2018, 11:28
#1226867
Jag är ny på att skruva Volvo, men då sonen skaffat a-traktor (240 från -82) så har man numera fått möjligheten
Han var ute och körde i djupsnön då motorn la av. Motorrummet var fullpackat av snö och efter att ha tinat upp den i garaget så ville den inte gå ordentligt. Man måste ge choke för att den ska gå igång och då rusar motorn för att genast dö.
Började felsöka tändning och bränsle, men allt verkade okey vilket fick mig att börja fundera på kamreren.
Efter att ha lossat kåpan och remskiva så kan jag se att vid TDC på ettan så har jag rätt läge på vevaxel, men Kamaxel verkar missa med en kugg.
Mellanaxeln vet jag inte var markeringen ska peka, men om det är mot kanten på plåten under så verkar den rätt. Såg dock en illustration som visade att den skulle stå kl 15.
Bifogar bilder och skulle vara tacksam för bekräftelse på att jag är rätt ute. Borde väl bara vara att lossa på spännaren och vrida tillbaka kamaxeln en kugg...
Vevaxel:
Kamaxel:
Mellanaxel:
Han var ute och körde i djupsnön då motorn la av. Motorrummet var fullpackat av snö och efter att ha tinat upp den i garaget så ville den inte gå ordentligt. Man måste ge choke för att den ska gå igång och då rusar motorn för att genast dö.
Började felsöka tändning och bränsle, men allt verkade okey vilket fick mig att börja fundera på kamreren.
Efter att ha lossat kåpan och remskiva så kan jag se att vid TDC på ettan så har jag rätt läge på vevaxel, men Kamaxel verkar missa med en kugg.
Mellanaxeln vet jag inte var markeringen ska peka, men om det är mot kanten på plåten under så verkar den rätt. Såg dock en illustration som visade att den skulle stå kl 15.
Bifogar bilder och skulle vara tacksam för bekräftelse på att jag är rätt ute. Borde väl bara vara att lossa på spännaren och vrida tillbaka kamaxeln en kugg...
Vevaxel:
Kamaxel:
Mellanaxel:
Senast redigerad av 2 autopedufe, redigerad totalt 0 gång.