Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
#1228386
autopedufe skrev:
Frrla skrev:Blir luftfiltret blött skjuter ju motorn bakvägen å då står de rejält fel.
Det var blött från det dom kört i djupsnön, så jag undrar om den kan ha fått in vatten till förgasaren också... Få kolla på detta också i helgen.
Det låter väldigt otroligt att något sådant skulle kunna hända.
Sök andra svar.
Snö lär inte kunna passera ett luftfilter.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228414
Min isbil tugga snö/vatten när sambon tryckte upp hela fronten långt upp i en snövall. Saknade dock hela röret från den fina runda plastkåpan som sitter på förgasaren, så de mosa nog in och gjorde luftfiltret otätt.

Men ja uppfattade som att de va bensin ts fått på filtret :-DD

Är de glykol kanske? är insuget vatten-värmt/kylt är ju problemet i insugspackningen vanligtvis.
av autopedufe
#1228602
Inget vattenvärmt insug på denna.
Bytte kondensator och brytare och ställde in 0.4 som avstånd. Startar på choke och lägger sig direkt på mellan 3000-4000 varv. Så fort jag minskar choken så dör den. Har tankat i den en flaska k-sprit ifall det skulle vara vatten/kondens i soppan.
Jag fattar inte vad som hänt med den. Innan den dog för honom så gick den ju helt okey...
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228639
Ta loss bränsleslangen från förgasaren, ryck kabeln på spolen och kör lite på starten om de kommer bra mer sprut duschar i en dunk typ. Så pumpen är ok och så ser du om bränslet är ok eller inte.

Membran är ju svårt att se på. Dom kan ju gå sönder när som helst..
av autopedufe
#1228835
Den mekaniska bränslepumpen på blocket funkar som den ska. Sitter det någon ytterligare vid tanken?
Fick den att starta och gå jämt och fint en stund nu på morgonen efter att ha bytt olja i förgasaren. Fyllde först på i dämparcylindern och sedan i reservoaren. Kolven blev så där trög som den ska vara.
Efter ett tag började den varva upp till ca 4000 varv för att sedan falla tillbaka och dö. Skulle kärvande nålventil i förgasaren kunna ge dessa symptom? Hur länge går motorn på det bränsle som finns i behållaren? Tänker om nålventilen kärvar fast i stängt läge...
Användarvisningsbild
av dalle76
#1228896
autopedufe skrev:Den mekaniska bränslepumpen på blocket funkar som den ska. Sitter det någon ytterligare vid tanken?
Fick den att starta och gå jämt och fint en stund nu på morgonen efter att ha bytt olja i förgasaren. Fyllde först på i dämparcylindern och sedan i reservoaren. Kolven blev så där trög som den ska vara.
Efter ett tag började den varva upp till ca 4000 varv för att sedan falla tillbaka och dö. Skulle kärvande nålventil i förgasaren kunna ge dessa symptom? Hur länge går motorn på det bränsle som finns i behållaren? Tänker om nålventilen kärvar fast i stängt läge...
Det finns ingen mer pump än den på blocket nej.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1228924
de beror på hur flotören är inställd. men inte speciellt länge. handlar om kanske 10 talet sekunder på tomgång va jag kan säga.
Plocka isär, gör rent å kontrollera att allt rör sig som de ska, inte mer glapp än de ska vara, alla saker är inställda som de ska.

Hade mindre problem med min stromberg 175CD och de va bara å byta membran, nål, munstycke grundjustera och köra.
Su:n va bara att göra ren så funka de. blir en del sot och skit som tar vägen lite överallt.
av autopedufe
#1238461
Återkoppling:
Problemet med att den rusar direkt vid start för att sedan dö berodde på vakuumläcka. Det var en pluggad slang där pluggen släppt som resulterade i att den gick alldeles för magert. Nu går den jämt och fint och alla är glada igen :-)
Tack för all hjälp kring att hitta problemet.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]