Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av autopedufe
#1226867
Jag är ny på att skruva Volvo, men då sonen skaffat a-traktor (240 från -82) så har man numera fått möjligheten :-)

Han var ute och körde i djupsnön då motorn la av. Motorrummet var fullpackat av snö och efter att ha tinat upp den i garaget så ville den inte gå ordentligt. Man måste ge choke för att den ska gå igång och då rusar motorn för att genast dö.
Började felsöka tändning och bränsle, men allt verkade okey vilket fick mig att börja fundera på kamreren.
Efter att ha lossat kåpan och remskiva så kan jag se att vid TDC på ettan så har jag rätt läge på vevaxel, men Kamaxel verkar missa med en kugg.
Mellanaxeln vet jag inte var markeringen ska peka, men om det är mot kanten på plåten under så verkar den rätt. Såg dock en illustration som visade att den skulle stå kl 15.
Bifogar bilder och skulle vara tacksam för bekräftelse på att jag är rätt ute. Borde väl bara vara att lossa på spännaren och vrida tillbaka kamaxeln en kugg...

Vevaxel:
Bild

Kamaxel:
Bild

Mellanaxel:
Bild
Senast redigerad av 2 autopedufe, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1226871
Är de en 740 så kan mellandel stå hur som helst är det 240 så hör den ihop med tändningen o behöver också stå rätt. Men släpp spännaren och flytta kam drevet ett kugg
av autopedufe
#1226874
Det är en 240 med B23A enl VIN, om nu inte motor är utbytt någon gång...
Finns det något enkelt sätt att kolla det?
Tittar man på var fördelaren sitter så ser det ju ut som att den skulle vara inkopplad på mellanaxeln...
Bild
Någon som har koll på hur markeringen på mellanaxel ska stå?
Bild
av Rådlös
#1226888
Fördelaren ger svaret. Om den sitter i motorblocket så är det en 200-motor och den drivs då av mellanaxeln. På 700 och 900-serien sitter fördelaren på kamaxeln, alltså uppe "över" motorn. Detta skulle aldrig få plats i en 200-kaross, så det är en 200-motor. Och det är rätt som du skrev, märkningen på mellanhjulet skall "stå i kl 3". Då skall samtidigt vevaxeln stå i nolläge på ettans cylinder och rotorn i fördelaren skall peka 90°ut från motorn längdlinje.
av autopedufe
#1226894
Om jag kollar så ser jag endast en nia (9)...
Bild

Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Bild
Då kan jag inte vrida fördelaren så att markeringen kommer i linje med rotorn.

Om jag ställer den som den stod (kl 6) så står den så här:
Bild
Kan det vara så att markeringen i drevet ska linjera med plåten under, eller har man någon monterat drevet fel tidigare?
Eller kan man bara rycka upp fördelaraxeln, vrida allt lite och stoppa tillbaka?
Användarvisningsbild
av dalle76
#1226918
autopedufe skrev:Om jag kollar så ser jag endast en nia (9)...
Bild

Om jag ställer mellanaxelns drev på kl 3 så står rotorn så här:
Bild
Då kan jag inte vrida fördelaren så att markeringen kommer i linje med rotorn.

Om jag ställer den som den stod (kl 6) så står den så här:
Bild
Kan det vara så att markeringen i drevet ska linjera med plåten under, eller har man någon monterat drevet fel tidigare?
Eller kan man bara rycka upp fördelaraxeln, vrida allt lite och stoppa tillbaka?
Här är några bilder på hur det skall se ut. Hoppas det kan hjälpa dig.
Bild
Bild
Och nej du skall inte dra upp fördelaren. Står den fel så beror det på inställningen av kamremmen och då gör du justeringen där.
av Rådlös
#1226925
Instämmer med Dalle. Tänk på att fördelaren rör sig ett helt varv medan vevaxeln måste röra sig två varv på samma arbetstakt.
Men du bör säkert ställa in förtändningen med en stroboskoplampa efteråt ändå. Och om du har brytarspetsar (?) så kommer du att ha nytta av en stroboskoplampa även i framtiden på din A-traktor. Dom kostar under 300 kr på Biltema. Även brytarlösa fördelare behöver ställas in med stroboskoplampa, men vanligtvis bara en gång.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1226969
står fördelaren helt fel när mellanaxlen står rätt så kan du alltid ta upp fördelaren och flytta den nån kugg, bara lossa 13mm bulten som håller fast fördelaren, kan ju ha varit nån klydderöv som tidigare ställt in mellanaxlen fel och ställt fördelaren rätt

vad har du för kamvinkel? har du en loppa på brytarna?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1226986
glömde bort. "Fryspluggar" under insuget har bara b23 och nyare vanligtvis. gissar på b21 för dom har bara på grenrörssidan. är där för att underlätta gjutningen av blocken, tömma ur sanden.

Sen tänkte jag lägga mig i lite. drevet till fördelaren spelar ingen roll hur man ställer. så länge tändföljden blir densamma (1342) och tänder i rätt läge. men de blir ju galet med alla märkningar, flytta tändkablar osv.. men de varierar även på dessa motorer om man följer märkningarna. hade en b230 som var ställd på 21 grader och där gick den hur fint som helst, när de skulle vara 10. å alla märkningar satt som de skulle osv. en 21a jag har är de typ samma sak med, står på 0 men jäklar va den går.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]