Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonnen78
#1225885
Hej!
Skulle besiktiga min gamla 244DL 78 i höstas. För många år sen byttes den slitna B21a maskinen ut mot en friskare B230E. Allt gjordes som de kom från fabriken med ledningar och kablar. Den reg besiktigades aldrig och blev aldrig upptäckt tills denna gång. Nu påstår bes killen att motorn måste bytas ut pga att de inte är katalysator på B230E.
Min fråga är om de går att sätta dit en modern katalysator på befintlig motor och regga bilen med detta.
De vore rätt skönt att slippa byta motor just nu då tiden inte finns för det.
Har dock skaffat en B234F som ska monteras på sikt med katalysator. Så är det någon som vet något om detta?? Tacksam för svar. Mvh
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1225888
De e väl bara för motorn inte stämmer med avgascertifieringen av bilen och då för att lättare kunna regga så tycker de om man tar en motor med katt orginal att de blir bättre typ. . Finns de inte nåt med regninga för e85? Går ju säkert tillfälligt konvertera ..sen vet ja inte om det hjälper dig
Användarvisningsbild
av lennarte
#1225902
Det har aldrig sålts någon B230E med katalysator Sverige, så någon katalysator ska du inte behöva montera, det kan han aldrig kräva av dig. Tror inte Volvo över huvud taget tillverkat någon, dom "gick över" till "F" motorn när krav på katalysator kom. Det fans K-Jetronic med katalysator, men troligen inte på Volvo 240 och definitivt inte i Sverige. Däremot kan han kanske kräva att den reggas för högre effekt. Det skiljer väl närmare 30 hk. Men det är säkert inga problem, det finns ju 240 modeller med den effekten.
Lagen om katalysator gäller nya bilar som är registrerade efter 1988-12-31
av Tilly
#1225909
Att sätta katalysator på B230E-motorn hjälper inte ett dugg mot juridiken även om det är möjligt rent praktiskt och kan ge betydligt renare avgaser.

Problemen är inte avgasvärdena eller effekten i sig utan att din bil är avgascertifierad med B21A-motor och då får det inte sitta något annat under huven om inte bilen är registreringsbesiktigad med den nya motorn. Jag är tyvärr nästan säker på att det inte går att registreringsbesiktiga med B230E utan det måste vara en motor som har katalysator original och är avgascertifierad med det, dvs. någon av F-motorerna. Ett kryphål är dieselmotorer som inte behöver vara avgascertifierade, där räcker endast ett godkänt röktäthetsprov så D24 kan vara ett alternativ. Men nu hade du ju redan en trevlig motor att sätta i så då kan den enda rekommendationen bli att försöka få tid till detta, för ett motorbyte måste ske om du skall få bilen godkänd.

Sedan tycker jag anmärkningen är tramsig. Vi snackar om en 40 år gammal bil utan avgasreningen som fått motorn utbytt mot en annan utan avgasrening. Vem har ont av det? Men en del går helt efter reglerna och då finns det inte så många argument som hjälper.
av Rådlös
#1225998
Robinb3rgsten: Det går kanske att regbesiktiga som miljöbil, men det är en rätt stor byråkrati för det. Några punkter minns jag utantill (Jag har inte gjort det men läst om det) Effekten får inte ökas med mer än 5 hkr mot den ursprungliga motorn. Och då ser vi genast i den här tråden att det råder osäkerhet om vad som är den ursprungliga motorn. Dessutom kräver kontrollpunkten att man har gjort en bromstest, alltså en test på en "rullande landsväg". Och man skall ha protokoll från den testen. Jag kan mycket väl tänka mig att man vill ha klara avgastester där också. BSR i Växjö erbjöd sig utföra konverteringar på ett antal olika bilmodeller så att dom skulle bli godkända som miljöbilar. Men dom ville inte göra det på bilar som var äldre än 5 år!. Jag har för mig att det var bara ett par firmor i Sverige som var certifierade för att göra detta. Och BSR var den ena firman. Den andra är jag lite osäker på. Hette möjligen något med Uhr i Linköping eller om det var Norrköping?
Sedan fanns det någon bestämmelse om bränsleslangar också. Men den bestämmelsen var nästan som om den var skriven av någon Bad looser. Det gick ut på att bränsleslangarna skulle tåla etanol. Det har bränsleslangar gjort i många år. Och i och med att bränsleinsprutning infördes så blev det en helt annan kvalitet på bränsleslangarna. Jag har läst någon gång att bränsleslangar för fordon med insprutning, alltså både bensin och etanol skall hålla för ett provtryck på 12 Bar. Detta har alltså varit ett krav på alla bilar (Diesel har egna regler) innan många "garagekonverterade" sina bensinbilar till E85-drift. Dagens bränsleslangar som går att köpa är ISO-certifierade. Det är en sorts kvalitetskontroll. Och slangarna är stämplade med ISO-numret. Men Besiktningsmännen "Bad loosers" kräver ett intygat och underskrivet papper på att det är rätt slang. Trots att det går att läsa på slangen.
Nu är det visserligen så att det finns ocertifierad slang att köpa bl.a på Biltema och Jula. Men dom som tänker konvertera sin bil är medvetna om detta med slangarna. Och som jag sa tidigare, det är många år sedan bilindustrin gick över till riktiga slangar. Sedan är det ju så här också, om en bränsleslang läcker, så är det kanske lite överkurs om det är viktigt om det är bensin eller E85 i den. Och bensin är dessutom mer eldfängt än etanol. Har någon här varit med om att någon besiktningsman har kollat bränsleslangarna vid en besiktning?
Det finns en förhistoria till detta med bränsleslangar och brandrisk, men den tar vi en annan gång. Även där fanns det ett Looserinslag.
Så en slutsats: Det är mycket byråkratiskt krångel och högst troligt kostsamt därefter att registrera en bil för E85. Men i teorin är det tillåtet. Det är mycket enklare och billigare att konvertera den själv och strunta i miljöceritifieringen. Bara att köra för fullt på E85 utan byråkrati.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226143
Ring Bilprovningens telefonservice och prata med dom. Jag har gjort det några gånger och dom kan reglerna, annars kan dom ta reda på de. Det finns ingen som helst anledning att montera en katalysator på bilen, bilar från -78 har inget krav på detta. Däremot fans det en lag från -76 som krävde att alla bilar efter -76 skulle klara 1976 års avgasregler vilket i praktiken stoppade all import av bilar eftersom det var bara bilar sålda i Sverige som hade denna utrustning. Inget annat land fick dessa regler så under några år fanns bara svensksålda bilar i Sverige. Övriga länder följde USA istället med Katalysator och Lambdasond som Volvo och Bosch var först med och som började säljas i USA vid denna tid. Dessa bilar fick inte importeras till Sverige för dom stämde inte överens med dom Svenska reglerna!!!! Som väl var så godkändes bilar med katalysator i Sverige från mitten på -80-talet så vi "kom ikapp" övriga västvärlden. Det kan vara denna regel han är ute och viftar med, men den finns nog inte kvar, Den är ju i alla fall ersatt men 1989 års lag om katalytisk avgasrening men den gäller ju bara bilar -89 och nyare
av Tilly
#1226194
lennarte skrev:Det finns ingen som helst anledning att montera en katalysator på bilen, bilar från -78 har inget krav på detta.
Om originalmotorn sitter kvar ja.

Bilen har inte blivit underkänd pga. att den saknar katalysator utan att den har "fel" motor. Men för att det skall vara möjligt att registreringsbesiktiga bilen med en annan motor så måste den motorn vara certifierad med katalytisk avgasrening vilket B230E inte är. Därför är det ingen mening med att eftermontera en katalysator på B230E-motorn även om den skulle bli renare av detta.

Detta gäller för 1976 och framåt. 1975 och äldre finns inga certifieringskrav alls utan där mäts bara CO-halten så där kan man ha vilken motor som helst så länge den håller sig inom gränserna för effekt och vridmoment.

Men jag håller med om att det bästa är att ta kontakt med bilprovningen.
lennarte skrev:Inget annat land fick dessa regler så under några år fanns bara svensksålda bilar i Sverige. Övriga länder följde USA istället med Katalysator och Lambdasond som Volvo och Bosch var först med och som började säljas i USA vid denna tid.
Vilka länder då? De västeuropeiska länderna införde väl snarare katalytisk avgasrening runt 1990-92 och jag har svårt att tro att östländerna var tidigare ute.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226221
Tilly skrev:Detta gäller för 1976 och framåt. 1975 och äldre finns inga certifieringskrav alls utan där mäts bara CO-halten så där kan man ha vilken motor som helst så länge den håller sig inom gränserna för effekt och vridmoment
Jag har en 745 GLT 16V -88B med katalysator och den går igenom varje år utan att det kollas något annat än CO på tomgång. När den gick som sämst hade jag en CO på 2 % utan problem. Före -89 är det max 3,5 % som gäller och katalysatorn behöver inte fungera men måste vara monterad om det satt en katalysator monterad när bilen var ny Observera att det gäller när bilen var ny, inte motorn. Och i detta fall spelar det ingen roll eftersom "E" motorn i originalskick inte hade katalysator men den klarade 1976 års avgasregler.
Tilly skrev:Vilka länder då? De västeuropeiska länderna införde väl snarare katalytisk avgasrening runt 1990-92 och jag har svårt att tro att östländerna var tidigare ute
I övriga Europa var det inga sådana krav som Sverige hade, vi var helt ensamma då. Övriga Europa (även östländerna efter -89) kunde importera bilar med katalysator från USA och det såldes bilar med katalysator i västeuropa innan det blev lagkrav vilket var omöjligt i Sverige då p.g.a lagstiftningen
av Amarace
#1226289
Tilly har rätt
Lennarte, det spelar ju ingen roll vad du har för bil, den ör ju original, det är en helt annan sak, t.om 88 behöver inte katalysatorn fungera och endas CO kontrolleras.
.
Problemet här är att motorn är bytt. Från och med årsmodell 76 gäller då att den motorn man byter till måste vara avgascertifierad, och komponentkontroll måste göras så att ala detaljer på motorn översenstämmer med certifieringen, med intyg på det (inget får alltså vara ändrat). Nästa problem då blir att det inte går att få längre, det har liksom fasats ut och görs inte längre. Men OM man sätter i en motor från 89 och nyare, med allt som tillhör från donatorbilen, då kan man registreringsbesikta med utbytt motpr, med samma avgaskrav som donatorbilen hade.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1226530
Dehär låter ju helt sjukt. Då är alltså 3 av mina bilar (helt omöjliga att få genom besiktningen och dessutom) totalt olagliga mao?

-78 245 original B21a nu B23a
-80 244 original B21a nu B23e
-81 245 original b21a nu b23a (trimmad)

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]