Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tilly
#1226534
Ja

Men det skall ju till att besiktningsmannen upptäcker det och bryr sig om det också. Det är ju inte alldeles lätt att se skillnad på B21A och B23A vid en snabb titt. På B23E-motorn syns det ju mer tydligt att det är insprutning istället för förgasare. Min erfarenhet är att de gamla stötarna på bilprovningen är mest avslappnade i sin bedömning medan nya medarbetare går mer strikt efter reglerna. De vet å andra sidan oftast inte skillnaden mellan gamla Volvomotorer.
lennarte skrev: I övriga Europa var det inga sådana krav som Sverige hade, vi var helt ensamma då. Övriga Europa (även östländerna efter -89) kunde importera bilar med katalysator från USA och det såldes bilar med katalysator i västeuropa innan det blev lagkrav vilket var omöjligt i Sverige då p.g.a lagstiftningen
Aha, då missförstod jag. Det måste dock ha varit ett problem i många länder att få tag i blyfri bensin.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226772
Amarace skrev:Tilly har rätt
Lennarte, det spelar ju ingen roll vad du har för bil, den ör ju original, det är en helt annan sak, t.om 88 behöver inte katalysatorn fungera och endas CO kontrolleras.
Det var som f--n, jag var helt säker på att detta (-76 års avgasregler) gått i graven. Det finns ju massor av bilar som det är bytt motor på. Och då kan du alltså fortfarande inte importera en typ -78- års volvo 240 från typ Tyskland, eller. Eller över huvud taget en bil med årsmodell mellan -76 och -88. För dom är ju inte godkända då. Det måste det väl ändå har gjorts.
Jag jobbade vid denna tid på Esso Bilverkstad och Esso hade gjort en "drive" något år tidigare med Vialle motorgas utrustning. Sverige skulle vid denna tid minska på avgasutsläppen, detta var lågt innan blyfritt fanns i Europa. Jag bygge om ett antal Taxibilar, någon privat. Så kom det en bilhandlare (detta var omkring -77 - 78) som sålde från Tyskland importerade lyxbilar (främst då Mercedes) vars marknad i princip försvunnit. Han hade då tagit reda på att om man byggde om dessa bilar till motorgasdrift och reg.besiktigade dom för motorgasdrift kunde man få dom godkända för att köra dom i Sverige. Jag byggde då om ett antal bilar för honom och som då såldes "som vanligt". Vi byggde även om vår firmabil (en -74 års Ford Escort Combi). Motorgas var ett överlägset drivmedel för bilar, och billigt att köra på ända tills "sossarna" kom tillbaka till makten -82. Då höjdes skatten på motorgas till samma nivå som bensin och då gick luften ur totalt. Inte ens Taxi körde på det längre, det blev nog någon ombyggd Mercedes till innan jag slutade där -85
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226773
Tilly skrev: Aha, då missförstod jag. Det måste dock ha varit ett problem i många länder att få tag i blyfri bensin.
Du behöver inte blyfri bensin för att köra omkring med en bil med katalysator. Blyfri bensin är för att inte katalysatorn ska gå sönder men det spelade ju ingen roll eftersom det inte var lag på katalysator då

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]