Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1222050
Kaskaden av problem har ännu inte upphört. Häromdagen började det lukta bränt under körning men ingen rök och inget syn- eller märkbart fel någonstans. Parkerings- och halvljus har under en tid trilskats och varit svårt att få igång, istället har både yttre och inre belysning slocknat helt men gått att få igång med lite tålamod. Igår lade belysningen av helt (automatiskt varselljus fungerade dock som det skulle). Bifogar en suddig bild, men vad som hänt är att en kabel gått av och kontaktstycket ser ut att ha smält. Isoleringen kändes ganska stel på kablarna också.

Bild

Hur listar man ut vad som orsakat detta, så det inte händer igen? Bör kanske nämnas att jag kortslöt reostaten när jag var 18 och mcgyver-lagade det (kopplade förbi) på något knepigt sett jag inte minns hur. Belysningen i mittkonsollen har därför varit lite glapp men inget som hängt ihop med någon annan belysning, men jag nämner det iallafall. Jag kommer inte åt VIDA just nu så jag kan inte kolla reservdelarna. Finns kontaktstycket att köpa? Byta ljusvred också? Vet inte riktigt vad eller hur jag ska gå tillväga med själva kablarna riktigt...
av Arne
#1222124
Byt vredet, har du monterat i något extra förutom originalljusen? Om du har andra förbrukare på ljuset så koppla över ett relä så sparar du vredet i framtiden då det inte går så stora strömmar genom det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1222137
Kanske starkare hel/halvljuslampor?? Hur ser det ut i glödtrådsvakten?
av Schmoyoho
#1222180
Nä, originallampor och inga extraljus. Har inte kollat glödtrådvaktens anslutningar men kan göra det.

Så ni tror det räcker med att byta vredet bara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1222199
I och med det har varit varmt där (ljusvredet) är det en (förmodligen) dålig kontakt där. Har du ingen "riktig" kabelskoklämmare så investera i en sådan och klipp av skadade delar på kablarna och kläm på nya isolerade kabelskor. Biltema har detta för en rimlig summa. Sedan kan felet vara att det någon annanstans är något som drar mer ström än vad vredet tål. Du kan testa med en A-mätare (Biltema har en som mäter 10A för en dryg 100-dring) så kan du mäta på batteriet mellan typ minuspolen på batteriet och jordkabeln hur mycket ström det går åt när ljuset är tänt. Du kan inte ha motorn i gång men halvljus och och e.v tändning på ska bli ungefär 10A. Just Biltemas är säkrad med en 10A säkring så är det med än 10 A så "går" säkringen och då fungerar ju inte mätaren (inte ljuset heller då). Det finns mer avancerade mätare men detta är en enkel och billig lösning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016796/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Jag har båda dessa verktyg (+ många fler) och är nöjd med dom till det jag använt dom till
Angående glödtrådsvakten så sitter den ju efter ljusvredet så "titta" på den innan du gör något annat, är felet där (inte helt ovanligt) kanske du fördärvar det "nya" ljusvredet också
Användarvisningsbild
av Frrla
#1222473
Hade samma fel för 2 år sen. Dålig kontakt i dom där plaststyckena. En ny kabelsko och klippte i smältplasten så de vart finare så har de fungerat sen. Vredet tål en del extragrejer utan problem bara de är kontakt i stiften :)
av Schmoyoho
#1225676
Liten uppdatering: kollade bakom instrumentpanelen på den stora cirkulära kontakten som jag tror är till glödtrådsvakten, den såg hel och fin ut. Så jag antar problemet inte satt där. Ljusvredet hade utgått på Volvo så jag beställde ett från skroten istället, men nu när det kommit är jag lite fundersam på om jag kanske köpt fel? Det skiljer både i kablarnas färger (vilket jag vet inte nödvändigtvis betyder ångot) men även i antalet sladdar.

Fanns enligt Volvo två olika ljusvred där skillnaden hade med varselljus att göra. Bilen i fråga har automatiskt varselljus i läge noll. Går det att koppla in och använda detta ljusvredet och i sådana fall hur? Bara att skarva ihop kablarna på motsvarande sett eller behöver man koppla om något?

edit: om inga krav på annat finns så räcker det ju om det går att slå på och av halvljuset, behöver inte ha något parkerings- eller varselljus separat.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1225712
88 någon gång skulle jag tro att automatiskt halvljus på läge 3 kom. Alltså det slog av helt när man tog ur nyckeln även om vredet var i läge 1 eller 3. Vad man behöver koppla om vet inte jag. Men det stämmer säkerligen att ljusvreden skiljer. För så var det även på min gamla imponerande bmw...
av Schmoyoho
#1225728
Bilen är från 1980 och när jag frågade på Volvo sa de att det fanns två versioner specifikt till min modell men jag minns inte vad skillnaden var mer än att det hade någonting med varselljusen att göra.

Halvljuset stängs inte av om man stänger av bilen, nej. Bara läget längst till vänster (0?) är automatiskt, varselljusen alltså.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1225762
Man Kan koppla ett automatiskt halvhjus "vid sidan om" ganska enkelt. Det fungerar egentligen bättre än original i.o.m att ljuset inte tänds förrän motorn startat, alltså inte "på tändningen". Är du intresserad så kan jag göra en ritning. Jag och en jobbarkompis gjorde detta på alla Televerket bilar i Halmstad (c:a 80 bilar) någon gång i i skarven -70 - -80-talet

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]