Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1220457
Detta hände på väg till jobbet. Bilen blev så låg att jag knappt kom över fartguppen. Bärarmen kollapsade och fjädern for åt helvete. Skall byta givetvis. Problemet är att min skrot har stängt till den 7e jan. Så detta var en kreativ Åsanisse patent för att komma till jobbet. Det funkar okej. Lite som att köra en trimmad epatraktor :lol:

Bild
Bild


Bild

Bild
Bild

Jag gjorde tyvärr det fyrkantiga röret för långt. Bilen är ca 10 cm för hög höger bak nu.
Och ja tanken läcker. Och ja balken är rutten vid stötdämparfästet jag vet.
Bild
#1220484
Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Men dom dåliga kan funka ändå.... :lol:
Skulle vara spännade få reda på vad som hänt vid t.ex en flygande besiktning.........
Om du har tid och lust så skaffa 2 st och blästra dom rena och måla dom, den andra är ju säkert lika gammal. Jag lagade bärarmarna bak på farsans 144 -72 när Bilprovningen klagade på dom. Dom knackade på sidorna av dom men dom kunde inte knacka hål, men det var väldigt tunt. Skar rent och svetsade i 2 mm plåt på sidorna sedan var dom nöjda.
#1220493
robinb3rgsten skrev: men min gick köra runt på genomslagsgummit
Det förutsäger genomslagsgummi. Det som sitter där (mellan järnet och stötdämparen) ser lite "trött" ut . Fungerar inte gummit så blir det stötdämparen som hela tyngden landar på.
#1220739
lennarte skrev:Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Men dom dåliga kan funka ändå.... :lol:
Skulle vara spännade få reda på vad som hänt vid t.ex en flygande besiktning.........
Om du har tid och lust så skaffa 2 st och blästra dom rena och måla dom, den andra är ju säkert lika gammal. Jag lagade bärarmarna bak på farsans 144 -72 när Bilprovningen klagade på dom. Dom knackade på sidorna av dom men dom kunde inte knacka hål, men det var väldigt tunt. Skar rent och svetsade i 2 mm plåt på sidorna sedan var dom nöjda.
Den på andra sidan är redan bytt och kommer att hålla längre än bilen.
#1221628
Hela bilen är totalt rutten. Jag lägger inga pengar på den. Dock är den besiktad till ca 1,5 år till :D
Därför kommer jag att byta bärarmen. Under denna tid så kommer jag att försöka finna en 240 helst kombi i bättre skick att fixa till. Saknar min 245a 86a. Orsaken till att jag sålde den var att bakaxeln var på väg att ge sig totalt. ca ett halvt varv glapp om du snurrade på pinjongen.
Sålde den till en tjej som bara behövde ett transportmedel i en månad.
#1221634
AJJ

Hur kunde den gå igenom besiktning senast undrar man.

Den på andra sidan är lika rutten säkert.
Det brukar vara lite bättre på den sidan där ljuddämparen till avgasrör sitter på dock, det går lite varmare/torrare.
Minns nu inte hur det var med 240in om det var tvärställd avgasdämpare bak eller hur det var.

Men oavsett kör jävligt försiktigt, hellst inte köra alls innan båda sidor är bytta.
Jag skulle inte chansat mitt liv för en bil i detta skick. Alltså kört med den. Och verkligen inte nu när det är vinter och halt ute.
Det kanske inte är ditt liv, du kanske möter en hel familj och frontsmäller så alla dör.
Jävligt tragiskt.
Nej ställ bort bilen. Laga den.
Ring din chef och säg som det är. Din bil går inte köra till arbetet förran skroten öppnat.
Eller sjukskriv dig som förkylld.

Önskar bara att ingen trafikolycka ska ske någon.
Man måste ha lite ansvar som förare även. När man vet att det är helt jävla ruttet, då ska man inte köra fast Besiktning missat det.

Detta kan sluta i en JÄVLA smäll.

Önskar dig lycka till och andra i trafiken.

Ta inte illa upp, menar väl bara

GOTT NYTT PÅ ALLA
#1221927
sicnarf skrev:Heja Tuuurbo, du är bäst. Ville själv säga precis samma sak men vågade inte. Hela bilens underrede ser ju rutten ut.
Hehe tack tack, helt vanligt sunt förnuft bara.

Det här kan sluta i flera begravningar vilket våre urgalet och dumt.

Hoppas TS läst och parkerat bilen tills delarna är bytta seriöst.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]