Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222963
tuuurbo skrev:
sicnarf skrev:Heja Tuuurbo, du är bäst. Ville själv säga precis samma sak men vågade inte. Hela bilens underrede ser ju rutten ut.
Hehe tack tack, helt vanligt sunt förnuft bara.

Det här kan sluta i flera begravningar vilket våre urgalet och dumt.

Hoppas TS läst och parkerat bilen tills delarna är bytta seriöst.
sicnarf skrev:Heja Tuuurbo, du är bäst. Ville själv säga precis samma sak men vågade inte. Hela bilens underrede ser ju rutten ut.
Nej det har han inte. Kommer att lagas på Torsdag. Det som kan hända om min "lagning" går sönder är att bilen blir superlåg igen. Precis som på dom första bilderna. Inte direkt att någon kommer att dö för det. Bilen är stum där bak. Precis som en trimmad a traktor. Det finns rätt gott om sådana.
#1222964
sicnarf skrev:Heja Tuuurbo, . Hela bilens underrede ser ju rutten ut.
Rambalkarna vid genomslagsgummina är sönderrostade på ena sidan ja. Vad har detta med saken att göra? Kommer att sätta dit en begagnad bärarm om ett par dagar.
#1222975
dalle76 skrev:Rambalkarna vid genomslagsgummina är sönderrostade på ena sidan ja. Vad har detta med saken att göra? Kommer att sätta dit en begagnad bärarm om ett par dagar.
Ta inte illa upp. "Bilen" är inte direkt fräsch, men jag är fullt övertygad att du vet vad du gör. Men vänta inte ett och ett halvt år att byta är du snäll.
#1226112
Håller på och byter bärarmen nu. Konstigt att den inte säckade ihop helt och hållet. Den var verkligen superrutten.

Bild
Bild
Bild

Bättre begagnad införskaffad tillsammans med nya bultar.

Bild
#1226557
sicnarf skrev:Ännu konstigare är att den gick igenom Besiktning för 6 månader sedan. Du mutade väl inte besiktnings killen? :-)
Nej det gjorde jag inte. Han verkade dock inte ha riktig koll. Anmärkningarna var tre. Alla berättigade.
1. Halvljuset asymmetrisk ljusbild vänster vilket stämmer. Dock skrev han fel i protokollet och skrev ur funktion. På efterkontrollen kollade dom bara att det lös och ej ljusbild så jag byter inte strålkastare eftersom hela bilen hamnar på skroten snart.
2. Parkeringsbroms Höger ur funktion. Enkelt. Materialet hade släppt från belägget Höger så det var stål mot stål.
3. Samma sida bak pendlande bromsvärde. Bromsskivan skev och bytt.

Det konstiga är att det var en bra och veta på den ruttna bärarmen redan vid förra besiktningen. Jag gjorde en del fusk för att dölja skadorna med lyckat resultat bara för att få den igenom besiktningen.
Men sen vid godkänd så vet du hur det blir.
Godkänd i 24 månader. Då blir det aldrig av.
Med facit i hand borde jag bytt mycket tidigare. Bara glad att den inte rök av framför axeln.
Då kunde en allvarlig olycka inträffat :(

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]