Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemigunnar
#1219455
Hejsan.

Farsans Volvo 240 -86 förgasare/automat...

Förgasaren spökar, vill ha insprutning istället.

Får ta vad jag vill från grannens Volvo 940, tidigt 90-tal (ska kolla årsmodell), tror det stod 230f på motorn.


Min tanke är att flytta över insug med spridare och styrbox. (Har gjort detta en gång tidigare med helt motorbyte, men det var B21ET till en förgasarbil, 245 -79).
De sakerna som jag ser som utmaning är:

*Tanken: Måste ha bränslepumpar och returledning.
*Fördelaren. Antar att det är vakuumklocka på 240:in, men inte på 940:in. Går det flytta över innehåll eller måste jag få tag på en fördelare från insprutad 240...?

...om ingen har de grejorna jag behöver liggande från en 240...?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219494
Tank och fördelare från en 240 med LH2.4 -89 och uppåt, Svänghjul och sprängkåpa med svänghjulsgivare från grannens 940 om det är en automat annars får du skaffa svänghjul från annat håll. Du behöver knacksensor och motortemp.givare för motorstyrningen från grannen, vet inte om det finns fäste i "A" motorn för knacksensor eller tempgivare. Kanske bättre då att ta hela motorn. Du behöver hela kabelhärvan för motorstyrningen från en 240 med LH2.4. Det är säkert något jag glömt, detta är vad jag snabbt kommer på som skiljer
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219660
Kom på att tanken är nog densamma, bensinrören sitter ju i armaturen på dessa modeller, så armaturen får du kanske byta. Det sitter ju en pump i armaturen också på insprutningsmotorerna, vet inte om det gör det på förgasarmotorerna
Användarvisningsbild
av Frrla
#1219719
Man kan bygga om armaturen ganska lätt men lättare å bara byta för man "måste" iaf bort med båda armaturerna.
Förgasare har ingen retur (undantagsfall finns) men de sitter oftast en plugg för inkoppling.
Pickup röret är längre på förgasare och sitter en annan form av sil (hårdplast) än insprutning som har pumpen längst ner med en hållare och mjukare sil (typ strumpa) på pumpen.

Sen är det elen till pumparna förstås. Men de är en annan historia med härvor och relän man kan göra själv om man vill.
av Rådlös
#1219991
Du måste också ha ett riktigt bränslefilter. Dom filter som är avsedda för insprutningsmotorer är flera snäpp bättre än "lågtrycksfilter". Dom lågtrycksfiltren kommer aldrig på fråga i en insprutningsmotor. Ett insprutningssystem är verkligen High Tec och Mikropressision. Det går inte att komma med egna hempulade lågbudgetlösningar.
På Volvo 240 med insprutning har det funnits två varianter på placeringen av filtren. I den ena varianten satt både filter och bränslepump (tryckpumpen) i en trekantig "rack", en sorts "halv" plåtlåda som satt fast under baksätet, ungefär. Du förstår precis vad jag menar om du ser en bild av detta. Går säkert att Googla fram hos dom firmor som säljer reservdelar och tillbehör till dom aktuella bilarna. Finns en handfull sådana firmor.
I det andra fallet satt bränslefiltret i motorrummet uppe på torpedväggen rakt över ditt vänstra ben när du sitter på förarplatsen. Men vad jag minns så fanns även den trekantiga racken kvar även om det bara var tryckpumpen som satt där. OBS! Det fanns två pumpar på 200-serien. En i tanken och en utanför tanken.
Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]