Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1221616
Hade gärna köpt en 123ignition till både denna och amazonen men även om jag kör båda bilarna mycket så äger jag ingen av dem så det blir nog inget med det. Fördelaren är rätt glapp vad jag minns men syrran är nöjd nu när den startar och går på tomgång som den ska.

Hade tänkt låta brytarna vara men om högre vinkel beror på minskat avstånd så har den väl minskat avståndet ganska mycket om den ligger på 68° nu, så ska justera det på några dagar.

Tack för hjälpen :)

Edit: hur var det med tomgångsvarvtalet förresten? ligger på 1200 RPM nu när den är varm. Kanske man kunde kika på det efter jag justerat brytarna. Kan man använda nämnd skruv på insuget för att sänka varvtalet eller påverkar jag något annat än bara tomgången då, tänker så inte luftblandningen i övrigt påverkas?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1221618
Inget ska påverkas nämnvärt med tomgångsskruven på insuget om allt annat är som sig bör. Mao inga läckage eller dålig packning till skruven, rätt inställd förgasare osv.

Själv har jag fått gå över hela förgasaren med ny nål, munstycke och membran samt nolla allt en gång då jag inte fick ordning på den. Visade sig att en packning läckte lite som säker var grundproblemet. Men de gjorde susen att få rent och allt inställt ordentligt. Även tändningen.

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]