Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1219263
Gäller återigen min gamla 240, 1980:a med B21A och en kaskad av fel som avlöser varandra.

Symptom: bluddrar och dör när motorn är kall. Går att hålla vid liv om man sitter och pular med gaspedalen tills motorn börjar bli varm, annars dippar varvtalet ner till ca 500 rpm innan den dör. Var ett tag sedan jag körde bilen men vill minnas att choken gjorde den lite bluddrig även när den var varm så antar den går för fett då? Gick dock inte att ändra choken när den är kall för att hålla den vid liv.

Tändstift, tändkablar och luftfilter är bytta under året. Membranet i förgasaren (175CD-2 någonting, zenith-stromberg?) är bytt för en 2-3 år sen.

Något enkelt som går att justera eller undersöka eller måste man in på verkstad för någon inställning?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219271
Har du en stor skruv i insuget framför förgasaren? Då ska man inte justera tomgången vid spjället utan med denna skruv. Där sitter en o-ring som går sönder med åren. Sedan är där en skiva till choken så när du drar i choken så vrider den sig och trycker på en länk till gasspjället så man kan justera hur högt tomgångsvarvet ska vara när motorn går på choke. Vet inte vid vilka år det satt vad, det är länge sedan jag skruvade med detta. Om den får för mycket bränsle hela tiden kan det också vara hög flottörnivå också. Det sitter en elventil också på modeller med skruven i insuget som stänger av tomgången när du stänger av motorn, den kan ha lagt av också och så tomgången kanske är "hjälpligt" justerad på annat sätt.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1219341
hur är brytarna och kamvinklen? min bluddrade och gick pissedåligt när det var en minimal loppa på brytarna, nya brytare och rätt inställt så funkar den kanon igen
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1219342
hur är brytarna och kamvinklen? min bluddrade och gick pissedåligt när det var en minimal loppa på brytarna, nya brytare och rätt inställt så funkar den kanon igen
av Schmoyoho
#1219355
Har för mig den gick okej när den var varm, bara att den vill dö när den är kall. Men kan prova ställa tändningen så får vi se om det gör någon skillnad.

lennarte: jag kan kolla efter skruven, kommer nog köra bilen till helgen. Men om du med elventil menar mokajängen som ska förhindra glödtändning så finns det en sådan, yes. Jag har inte justerat något i tomgångsväg ännu, men är det någonting man skulle våga göra själv?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219412
Om du har den stora skruven i insuget ska du inte röra gasspjället (där justerades tomgången förr), då kan det bli helt fel. Elventilen hör till tomgången också, när du stänger av motorn så stänger ventilen hålet i insuget för tomgången för att förhindra glödtändning. Om ventilen inte fungerar (inte öppnar med tändning på) så funkar inte tomgången i och med att ventilen tätar hålet för tomgången. Inte helt, det finns ett genomsläpp, men det är inte stort för det är ju gjort för att motorn ska stanna när ventilen stänger. Så allt hänger ihop. Även tändning och brytare måste vara Ok för att tomgången ska bli bra. Vet du inte konditionen på brytare är det kanske bra att börja där. Fördelaren, det får inte glappa och det ska vara "distingt" när man vrider på rotor och den ska gå tillbaka helt av sig själv. Sliten fördelare kräver bättre brytare också, det kan flytta tändningen ganska många grader när brytarna slits.
av Schmoyoho
#1220885
Bytte brytare och kondensator för något år sen. Orkade inte rota i det i -19°C iallafall (hade ca 68° dwell-vinkel mot för ca 58-60° man ska ha om jag läst rätt?) men jag backade tändningen från 5° till ca 10° och nu går den bra igen, choken går att skjuta in och tomgången är rätt stabil. Kanske liiite hög, kring 1100 RPM. Skruven på insuget justerar endast tomgången antar jag, inte blandningen i övrigt?
av Rådlös
#1220913
Bara en fråga som ett "höftskott". Har du kollat fördelarens status? En sliten fördelare kan ge en orolig tändning som sällan är rätt. Ta av fördelarlocket, ta av rotorn. Greppa om fördelaraxeln och rucka den fram och tillbaka i sidled. Det skall inte vara något glapp där. Din bil är ju inte dagsfärsk och knappast fördelaren heller. Dom slits med åren.

Om det var min bil och jag hade för avsikt att behålla den för överskådlig tid och om fördelaren var sliten, skulle jag satsa på en sådan här: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1220916
Schmoyoho skrev:Bytte brytare och kondensator för något år sen. Orkade inte rota i det i -19°C iallafall (hade ca 68° dwell-vinkel mot för ca 58-60° man ska ha om jag läst rätt?) men jag backade tändningen från 5° till ca 10° och nu går den bra igen, choken går att skjuta in och tomgången är rätt stabil. Kanske liiite hög, kring 1100 RPM. Skruven på insuget justerar endast tomgången antar jag, inte blandningen i övrigt?
:-O) där har du ju problemet! 59-65grader skall det vara (62grader+-3) ju mindre avståndet mellan brytarna är ju sämre går den på tomgång (fast bättre på höga varv till en viss gräns)

hade 66-67grader på min när den knappt gick på tomgång så det är bara att öka avståndet till ca 0,4mm och kamvinkel på 59-60 grader så kommer den gå kanon igen :-)-)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1220917
kamvinkel ska du helst kontrollera varje 6mån dessutom

tändingen blir senare när avståndet blir mindre(högre kamvikel) så det är därför tändingen är fel
Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]