- mån 18 dec 2017, 12:58
#1219263
Gäller återigen min gamla 240, 1980:a med B21A och en kaskad av fel som avlöser varandra.
Symptom: bluddrar och dör när motorn är kall. Går att hålla vid liv om man sitter och pular med gaspedalen tills motorn börjar bli varm, annars dippar varvtalet ner till ca 500 rpm innan den dör. Var ett tag sedan jag körde bilen men vill minnas att choken gjorde den lite bluddrig även när den var varm så antar den går för fett då? Gick dock inte att ändra choken när den är kall för att hålla den vid liv.
Tändstift, tändkablar och luftfilter är bytta under året. Membranet i förgasaren (175CD-2 någonting, zenith-stromberg?) är bytt för en 2-3 år sen.
Något enkelt som går att justera eller undersöka eller måste man in på verkstad för någon inställning?
Symptom: bluddrar och dör när motorn är kall. Går att hålla vid liv om man sitter och pular med gaspedalen tills motorn börjar bli varm, annars dippar varvtalet ner till ca 500 rpm innan den dör. Var ett tag sedan jag körde bilen men vill minnas att choken gjorde den lite bluddrig även när den var varm så antar den går för fett då? Gick dock inte att ändra choken när den är kall för att hålla den vid liv.
Tändstift, tändkablar och luftfilter är bytta under året. Membranet i förgasaren (175CD-2 någonting, zenith-stromberg?) är bytt för en 2-3 år sen.
Något enkelt som går att justera eller undersöka eller måste man in på verkstad för någon inställning?