Rådlös skrev:Vissa tutor, i alla fall förr, gick att justera.
Joo, så är det nog fortfarande. Jag har den enklare motellen av Biltemas horn (c:a 4 år gamla) på min 745-a och där är justerskruv, det var även justerskruv på originalhornen (Bosch??). Jag har Volvo R ratt i min och där sitter "tryckena" annorlunda och funkar inte utan reläet. Kolstiftet däremot är original. Skruven är låst med tätmassa och kan sitta ordentligt, på gamla horn tillkommer dessutom rost. Jag har även skruvat isär och rengjort, putsat kontakterna på gamla horn och det har funkat. Men på nya horn ska det ju inte behövas, då är det ju (oftast) andra fel. Hornen sitter ju ganska illa till på 740, förmodar att det är samma på 940.
Reläet är kopplat så här, du drar en + kabel till 86 på ett vanligt "extraljus relä" och klipper av kabeln som går till ratten och kopplar kabeln
till ratten på 85. Kabeln från signalhornen kopplar du till 30 och 87 jordar du i karossen. Med denna koppling är det bara manöverströmen som går genom ratten och signalhornen jordas i karossen direkt i stället för hela omvägen genom ratten.
På min första Opel Rekord -59 var det bytt ut originalhornet till 2 st ganska väl tilltagna horn från en 50-tals Chevrolet modell. Där var det ett ordentligt, väl tilltaget men ändå inte så störande ljud. Hade det inte varit 6V så hade dom nog fått följa med vidare i min "bilpark". Dessa horn var flyttade in i grillen, satt på vänster sida "hängande" ungefär som på Amazon och 140. En mycket bättre placering.