- ons 20 dec 2017, 13:29
#1219734
maccus skrev:Där är ju 2 stift/skruvar som du ska ansluta kablarna, du får mäta mellan ett stift och jord om du ska få fram rätt mätvärde. Är hornen slitna blir det olika värden, det ena stiftet är + spänning på och det andra är ju efter kontakterna i hornet och ska jordas i ratten. På det stiftet kan du då koppla en kabel och jorda så ska det låta om hornet är helt. Jorden i ratten är en känslig punkt och har man kraftigare horn blir det ofta problem efter ett tag. Fungerar hornet när du jordar det så är det ju fel i ratten. Då är det som "Frrla" skrivet släpskivan och stiftet i ratten som det är fel på. Du kan koppla en provlampa mellan kabeln med spänning på och den som ska gå till ratten så ska den lysa när du trycker på signalen. Gör den det är det Är det "bara" dålig kontakt (överbelastning) och då kan det funka med ett relä mellan. Lyser den inte får du plocka bort ratten.lennarte skrev:Jag tror (ts får gärna rätta mig) att han mätte mellan dom båda stiften på signalhornet och då mättes spämmingsfallet i ett slitet signalhornet. Sedan är ju skillnaden mellan "tändning på" och motorn igång kanske så stor som 2V på signalhornet. På nya horn går det bra, men inte på gamlahelt rätt jag mätte mellan stiften på signalhornet & båda hornen är hyfsat nya ja köpte dom på Biltema för ca 1 år sedan & med direkt kontakt med batteriet så funkar det bra
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V