Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1219734
maccus skrev:
lennarte skrev:Jag tror (ts får gärna rätta mig) att han mätte mellan dom båda stiften på signalhornet och då mättes spämmingsfallet i ett slitet signalhornet. Sedan är ju skillnaden mellan "tändning på" och motorn igång kanske så stor som 2V på signalhornet. På nya horn går det bra, men inte på gamla
helt rätt jag mätte mellan stiften på signalhornet & båda hornen är hyfsat nya ja köpte dom på Biltema för ca 1 år sedan & med direkt kontakt med batteriet så funkar det bra
Där är ju 2 stift/skruvar som du ska ansluta kablarna, du får mäta mellan ett stift och jord om du ska få fram rätt mätvärde. Är hornen slitna blir det olika värden, det ena stiftet är + spänning på och det andra är ju efter kontakterna i hornet och ska jordas i ratten. På det stiftet kan du då koppla en kabel och jorda så ska det låta om hornet är helt. Jorden i ratten är en känslig punkt och har man kraftigare horn blir det ofta problem efter ett tag. Fungerar hornet när du jordar det så är det ju fel i ratten. Då är det som "Frrla" skrivet släpskivan och stiftet i ratten som det är fel på. Du kan koppla en provlampa mellan kabeln med spänning på och den som ska gå till ratten så ska den lysa när du trycker på signalen. Gör den det är det Är det "bara" dålig kontakt (överbelastning) och då kan det funka med ett relä mellan. Lyser den inte får du plocka bort ratten.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1219763
lennarte skrev:då kan det funka med ett relä mellan. Lyser den inte får du plocka bort ratten.
Ja undrar lite bara hur länge något sådant håller. ja menar om det är påväg att bli dåligt så kommer det snart bli så dåligt att relät inte får tillräcklig spänning att slå över. men jag är ingen hejjare på el. de verkar ju ha fungerat ett tag för dig?
tänker också om det är dålig kontakt någonstans på vägen så lär det snart bli för dåligt där också.. :roll: :mrgreen:

har annars 3 originaltutor på en av bilarna. å de sjunger på bra mycket mer än bara 2. men de blir lite nnnÖÖÖÖÖÖÖu när man tutar. å den är de ny släpring och stift på samt ratten är kollad mot sina stift. så allt är så bra det kan bli iaf. å detta är väll vad jag förstår hållbart många, många tusen mil framöver. :-DD
av Rådlös
#1219855
Vissa tutor, i alla fall förr, gick att justera. Det är ju en tunn plåt som vibrerar tämligen snabbt. (Gör experiment med en tom läskburk. Tryck lite lätt på den så att det knäpper i plåten. Tänk då det "knäppet" ca 400 - 500 gånger i sekunden. Det blir en ton av det) Dom tutor man kunde justera reglerade man avståndet på ett kontaktstift, med en skruv på utsidan av plåtdosan. Mitt minne är lite suddigt i detta fallet, men jag vill minnas det som att den justerbara tutan satt i en tvåtakts SAAB 95? Alltså kombimodellen.
Jag har även varit med om en tuta som var full med vatten. Den hördes inte heller så bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219883
Rådlös skrev:Vissa tutor, i alla fall förr, gick att justera.
Joo, så är det nog fortfarande. Jag har den enklare motellen av Biltemas horn (c:a 4 år gamla) på min 745-a och där är justerskruv, det var även justerskruv på originalhornen (Bosch??). Jag har Volvo R ratt i min och där sitter "tryckena" annorlunda och funkar inte utan reläet. Kolstiftet däremot är original. Skruven är låst med tätmassa och kan sitta ordentligt, på gamla horn tillkommer dessutom rost. Jag har även skruvat isär och rengjort, putsat kontakterna på gamla horn och det har funkat. Men på nya horn ska det ju inte behövas, då är det ju (oftast) andra fel. Hornen sitter ju ganska illa till på 740, förmodar att det är samma på 940.
Reläet är kopplat så här, du drar en + kabel till 86 på ett vanligt "extraljus relä" och klipper av kabeln som går till ratten och kopplar kabeln till ratten på 85. Kabeln från signalhornen kopplar du till 30 och 87 jordar du i karossen. Med denna koppling är det bara manöverströmen som går genom ratten och signalhornen jordas i karossen direkt i stället för hela omvägen genom ratten.
På min första Opel Rekord -59 var det bytt ut originalhornet till 2 st ganska väl tilltagna horn från en 50-tals Chevrolet modell. Där var det ett ordentligt, väl tilltaget men ändå inte så störande ljud. Hade det inte varit 6V så hade dom nog fått följa med vidare i min "bilpark". Dessa horn var flyttade in i grillen, satt på vänster sida "hängande" ungefär som på Amazon och 140. En mycket bättre placering.
Användarvisningsbild
av maccus
#1219945
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Vissa tutor, i alla fall förr, gick att justera.
Joo, så är det nog fortfarande. Jag har den enklare motellen av Biltemas horn (c:a 4 år gamla) på min 745-a och där är justerskruv, det var även justerskruv på originalhornen (Bosch??). Jag har Volvo R ratt i min och där sitter "tryckena" annorlunda och funkar inte utan reläet. Kolstiftet däremot är original. Skruven är låst med tätmassa och kan sitta ordentligt, på gamla horn tillkommer dessutom rost. Jag har även skruvat isär och rengjort, putsat kontakterna på gamla horn och det har funkat. Men på nya horn ska det ju inte behövas, då är det ju (oftast) andra fel. Hornen sitter ju ganska illa till på 740, förmodar att det är samma på 940.
Reläet är kopplat så här, du drar en + kabel till 86 på ett vanligt "extraljus relä" och klipper av kabeln som går till ratten och kopplar kabeln till ratten på 85. Kabeln från signalhornen kopplar du till 30 och 87 jordar du i karossen. Med denna koppling är det bara manöverströmen som går genom ratten och signalhornen jordas i karossen direkt i stället för hela omvägen genom ratten.
På min första Opel Rekord -59 var det bytt ut originalhornet till 2 st ganska väl tilltagna horn från en 50-tals Chevrolet modell. Där var det ett ordentligt, väl tilltaget men ändå inte så störande ljud. Hade det inte varit 6V så hade dom nog fått följa med vidare i min "bilpark". Dessa horn var flyttade in i grillen, satt på vänster sida "hängande" ungefär som på Amazon och 140. En mycket bättre placering.
hej Rådlös & Lennarte

Batteriet det är felfritt enligt mitt test instrument samtliga lampor
lyser (bild 1) & Generatorn laddar enligt mitt test instrument som är avsett för att testa batteriets kondition & även för att kolla om generatorn laddar upp batteriet när bilen står & går på tongången med lite extra gaspådrag upp till 2000 varv & då lyser samtliga lamporna på test Instrumentet Maximalt som det ska göra (bild 2) (bild 3) det är en bild på test Instrumentet

PS tack för era svar BildBildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...