Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1217611
hej

mitt Signalhorn det har slutat att fungera helt Plötsligt bara utan orsak......säkringen den är hel
så är det någon som har en teori om vad som är felet med Signalhornet ?? tacksam för tips

tack på förhand

Mvh
maccus


Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av maccus
#1217669
Arne skrev:Börja att kolla om du har ström fram till signalhornet då du tutar.
hej

Jag ska göra det i morgon efter jobbet så återkommer jag med ett svar......

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av maccus
#1217823
Arne skrev:Börja att kolla om du har ström fram till signalhornet då du tutar.
hej Arne

jag har ström fram till tutan 5 V visade mitt test instrument........ & jag lyckades få igång tutan i 2 sekunder sen så ville den inte mera.......men det verkar vara något Jordfel uppe i själva ratten typ som att det inte blir någon riktig bra kontakt med någon av dom 4 stycken jord punkterna som sitter bakom den plattan......

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1217939
5V är alldeles för lite, där ska vara 12V. Det ligger alltid ström fram till signalhornen (kanske över tändningen) och så jordas det i ratten presis som du skriver. Du måste först ha 12V vid hornen. Mät mellan hornen och jord i karossen, inte mellan stiften på hornen. Där ska vara 12V på båda när det är Ok där och hornen är hela. Man kan montera ett relä (vanligt extraljusrela) mellan signalhornen och kabeln till ratten för att avlasta jordningen i ratten, då jordar du bara spolen i reläet genom ratten och risken för spänningsfall blir "obefintlig"
Användarvisningsbild
av maccus
#1217979
lennarte skrev:5V är alldeles för lite, där ska vara 12V. Det ligger alltid ström fram till signalhornen (kanske över tändningen) och så jordas det i ratten presis som du skriver. Du måste först ha 12V vid hornen. Mät mellan hornen och jord i karossen, inte mellan stiften på hornen. Där ska vara 12V på båda när det är Ok där och hornen är hela. Man kan montera ett relä (vanligt extraljusrela) mellan signalhornen och kabeln till ratten för att avlasta jordningen i ratten, då jordar du bara spolen i reläet genom ratten och risken för spänningsfall blir "obefintlig"
tack för hjälpen Lennart ska kolla upp det här efter jobbet Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av maccus
#1218593
lennarte skrev:5V är alldeles för lite, där ska vara 12V. Det ligger alltid ström fram till signalhornen (kanske över tändningen) och så jordas det i ratten presis som du skriver. Du måste först ha 12V vid hornen. Mät mellan hornen och jord i karossen, inte mellan stiften på hornen. Där ska vara 12V på båda när det är Ok där och hornen är hela. Man kan montera ett relä (vanligt extraljusrela) mellan signalhornen och kabeln till ratten för att avlasta jordningen i ratten, då jordar du bara spolen i reläet genom ratten och risken för spänningsfall blir "obefintlig"
hej igen Lennarte

Helt Plötsligt så fungerar Signalhornet igen BildBild Men bara när bilen är i gång........Provar jag Tutan med enbart tändningen påslagen så kommer det inte ett ljud från Signalhornet det är helt dött........Ska man inte kunna tuta enbart med tändningen Påslagen utan att behöva ha Motorn igång BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av maccus
#1218673
Malmstroem skrev:Det låter som om du behöver ladda batteriet, alternativt skaffa ett nytt batteri.
Batteriet är det nog inga problem med det är bra kraft i batteriet tycker jag ........Om det nu hade varit ett dåligt batteri så hade jag märkt det........allt annat fungerar ju som vanligt & Startmotorn drar runt utan problem........eller tänker du på något annat sätt än jag nu......BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
av Rådlös
#1218700
Ja! Batteriet är det inget större fel på. Om man nu tänker sig att dom 5 volt som du mätte upp tidigare var batterispänning, så hade ju batteriet varit helt "sopslut!" Ett 12 volt batteri som bara kan ge 5 volt skall gå raka vägen till blyåtervinningen.
Det har i stället varit någon form av kabelfel eller möjligen ett mätfel när du mätte 5 volt.
Det finns en säkerhetskrets som bryter batterispänningen till startmotorn om spänningen understiger 9 volt (tror jag?) Det gör den för att man inte skall "dra ur" batteriet något mera. Det blir ju dels en signal att man måste ladda batteriet omedelbart och samtidigt en funktion att skydda batteriet. Urladdade batterier tar skada och åldras i förtid.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?