Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1213968
Skulle öppna bakdörren men de gick inte, tog inte i speciellt hårt. låste från insidan och låste upp så fungerade det.

dagen efter går dörren inte alls att öppna. drar i låspinnen och de klickar vid låset i bakkant men de går inte att öppna varken inifrån eller utifrån.

behöver få upp dörren och gärna veta vad som behöver fixas om någon vet vart felet brukar sitta. inte så speciellt kul att stå ute i kyla och eventuell nederbörd, fundera och joxa i mörkret nå vidare länge.

Sen undrar jag vad som brukar vara galet när hela framrutan blir blötdroppig på insidan efter den stått ett tag, + - skiftningar osv. gäller 3st 245or.

245 -78
#1214459
Är det 245 och bakluckan du inte kan låsa upp?
Du har ju själva låset en bit till höger på luckan. Från låset går en tunn "pinne" som drar respektive trycker på en stålsprint inne i låset, i mitten på luckan. Sprinten blockerar själva öppningsrörelsen. Du flyttar på den här stålsprinten med hur du vrider låset. Det händer emellertid att det oxiderar (sprinten är gulkromaterad så det är zinkoxid och krom och något annat som håller emot) i det hålet som skall hålla sprinten på rätt plats och i rätt spår. Detta har hänt mig både i en 145 och en 245. 145 var så många år sedan så det har jag glömt hur jag fixade det, tidigt 70-tal, men 245 ligger lite närmare i tiden. Mitten på 90-talet.
Jag fick gå in genom bakdörren och klättra över till bagageutrymmet. Det gick ju inte att öppna inifrån heller så jag fick lossa innerpanelen/klädseln på luckan och stoppa in handen för att trycka loss sprinten. Den skall alltså tryckas bort mot bilens högersida. Då går det att öppna på vanligt sätt.
Eftersom det var rejält oxiderat så tog jag ut sprinten och gjorde rent den och angränsande delar i låset. Sedan smorde jag in den med ett generöst lager propelleraxelfett, jag var båtägare på den tiden, och ville inte lita enbart på någon gulkromatering. Propelleraxelfett är vattenbeständigt och torde ha stannat där så länge den bakluckan existerade. Du kan naturligtvis ta vilket "superfett" som helst som du vet kommer att sitta kvar och både smörja och korrosionsskydda. Det behöver inte vara något från båtvärlden om du inte har det till hands. Bara du kan lita på att det sitter kvar.
Propelleraxelfett luktar starkt av trätjära, så jag misstänker att det finns i den sortens fett. Jag har min burk kvar ännu.

Jag har faktiskt en bild på bakluckelåset i en 145. Det är mycket som är snarlikt 245 där. Bl.a den långa ståltrådsarmen som sitter i låscylindern i ena ändan och i stålsprinten i den andra ändan. Sprinten är ca 100 mm lång och 8 - 10 mm i diameter. Du ser också hur den sitter i två hål. Det är där den oxiderar fast. Bilden är alltså ritad inifrån bakluckan. Utåt är bortåt i bilden.

Bild
#1215029
Ska ta mig en kik på det någon dag :) har problem att låsa luckan då låset är kärvt osv.

Men problemet är själva dörren bakom förardörren eller hur jag ska beskriva. Lyckades få upp den i förrgår igen. Rörde absolut ingenting den bara gick upp när ja drog i handtaget på utsidan. Men igår va den omöjlig igen.... Aldrig vart några problem med dörren förut.
Drar man i låspinnen hör man att de"klickar" längst bak vid mekanismen som håller dörren stängd. Men den går inte att öppna...
#1215035
OK! Då gör vi ett eget koordinatsystem. Förardörren blir nr 1. Främre passagerardörren blir nr 2. Bakdörren bakom föraren blir nr 3. Och bakdörren bakom passagerardörren blir nr 4. Bakluckan kommer då att heta nummer 5. Bilen heter ju 245 och det syftar på bakluckan som en dörr.
Så ditt problem var dörr nr 3 ? Dessvärre har jag inget att komma med där.
Men beskrivningen till dörr nr 5 får du spara för framtida problem, eller för att kunna hjälpa någon annan. Felet är inte unikt i några enstaka bilar.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]