Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goose0011
#1213363
Hej!
Från tidigare inlägg:

"Fick stopp på bilen igår. Bilen startade utan problem och körde ca 5 km innan motorn tappade kraft och dog. Känslan var precis som ett bensinstopp.

Började felsöka idag och upptäckte att det inte kom något bränsle. Började med att kolla säkringarna där nummer 6 (fuel injection, fuel pump) var bränd. Bytte den och provade starta. Då hoppade bilen igång i 2 sekunder innan den dog igen för att åter inte vilja starta. Vad kan va fel?

Bytte förpumpen för någon månad sedan. Reagerade även på att det verkar sitta fel säkringar i boxen (?) Sitter gula 5A säkringar på 5 och 6 t.ex. men det står att de ska va 16A på locket. På den som va bränd sätte jag tillbaka samma kapacitet."

Bytte bränslerelät som verkade vara skrot och efter att ha kört lite på startmotorn så hoppade motorn igång och funkade utan problem. Startade tom om den bara för att se. Men nu när jag skulle åka iväg så ville den inte starta. Innan jag fick igång den så körde jag felkodsläsaren som visade 1-1-1 (inget fel) men när jag provade det nu så tändes lampan bara när jag tryckte ned knappen.

Vad kan va fel??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213468
Känner igen detta med felkodslampan, har haft detta på min 745-a (precis som alla andra fel man kan ha, tror jag). Har för mig att det var dålig kontakt bara. Prova med WD40 eller liknande i hålen och e.v ta bort en batterikabel i 10 - 20 minuter så nollar du boxarna på all ström. Kolla på "kabelstumpen" också, jag fick en dag kabelskon i handen, men det löste sig med en "vanlig rund röd" klämkabelsko. Det funkar med bara kabeln också men det är mer osäkert.
Sedan blir där inga felkoder om du inte kör med bilen (felkoderna kräver tid innan dom "sätts"), men du kan (med diagnostikfunktion 2 och 3) kolla om t.ex spridarreläet, svänghjulsgivaren, m.m fungerar. Har du inte instruktioner på hur du gör finns det här,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Impulsgivare = svänghjulsgivare

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]