Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goose0011
#1213242
Hej!

Fick stopp på bilen igår. Bilen startade utan problem och körde ca 5 km innan motorn tappade kraft och dog. Känslan var precis som ett bensinstopp.

Började felsöka idag och upptäckte att det inte kom något bränsle. Började med att kolla säkringarna där nummer 6 (fuel injection, fuel pump) var bränd. Bytte den och provade starta. Då hoppade bilen igång i 2 sekunder innan den dog igen för att åter inte vilja starta. Vad kan va fel?

Bytte förpumpen för någon månad sedan. Reagerade även på att det verkar sitta fel säkringar i boxen (?) Sitter gula 5A säkringar på 5 och 6 t.ex. men det står att de ska va 16A på locket. På den som va bränd sätte jag tillbaka samma kapacitet.
av errim
#1213272
Har den bränt säkringen igen? Står det att det ska vara 16A säkring så sätt ditt 16A.
Det kan också vara kortslutning t ex om kablar blivit skadade vid byte av förpumpen. Mät ledningarna till förpumpen och se om det är kortslutning.
Igensatt bränslefilter kan göra att huvudpumpen går tungt och drar för mycket ström så att säkringen går.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213273
Det sitter en "huvudsäkring" (inte på dom sista modellerna) mellan batteriet och säkring 6 som brukar kunna ärga och bli dålig kontakt i. Sedan är det säkring 4 som också "ingår i" bränsleinsprutningen. Det ska vara spänning på säkring 4 när du "kör på starten" (eller när motorn är igång), inte annars. Det är när bränslereläet är "draget" som det blir spänning där och för det måste givaren på svänghjulet fungera (beroende på årsmodell). Har du en -88B eller nyare kan du kolla svänghjulsgivaren via diagnostik boxen (där du tar ut felkoder)
av Goose0011
#1213282
Kollade bränslepumpsrelät nu och det verkar vara stendött. Borde höra ett klick när jag slår på tändning eller startmotorn men det är knäpptyst. Provade även att köra det externt men ville ändå inte bygga upp något magnetfält och "knäppa" igen.
av Goose0011
#1213315
Problemet är löst!
Bytte bränslerelät och trodde först att det inte gav något resultat då jag körde startmotorn utan att den startade. Tänkte vafan....

Provade då att stoppa testkabeln i nummer 2 på felkodsläsaren som först inte blinkade något alls. Repeterade proceduren för det och då blinkade det 1-1-1. Provade därefter att starta och då hoppade den igång! Kan säkert ha varit att bränsle tagit sig fram vid det här laget men var lite lustigt att jag gjort detta precis innan, hehe. För kan väll inte lyckats radera några felkodsläsaren så den startade?

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]