Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bosse69
#1210305
`Hej, hoppas kunna få lite hjälp härifrån då jag själv börjar gå bet.
Problemet: Har en 240 90`som plötsligt totalvägrar att starta, bilen kördes senast strax innan påsk, inga problem. 1.5 vecka senare skulle jag flytta på bilen och då var den stendöd. Nya delar...tändstift, rotor, fördelarlock, tändkablar, spole, tändmodul, tändlägesgivare, relä (det som sitter på tändboxen, har även provat en tändbox från fungerande bil......inget. Relä verkar inte få ström. Har även bytt ut den då halvruttna säkringshållaren som sitter bakom spolen i motorrummet, nu börjar jag gå bet. Det lustiga är, att när jag testade tändboxen från fungerande bil lös inga kontrollampor i instrumentet, bara ladd/handbroms.......innan lös alla som dom skulle. Har även putsat säkringshållare och bytt säkring till bränslepumparna, men inget händer. ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210308
Det är inte helt ovanligt att kamremmen går av just vid startögonblicket, är man något så när "med" på hur en motor låter så hörs det ganska tydligt när remmen är av. Annars får man öppna oljepåfyllningen och se om kamaxeln rör sig när man "kör" på starten. Kollade för ett tag sedan (en annan 240 med startsvårigheter på forumet) att det ska vara spänning på säkring 6, sedan "gör det vidare" till säkring 4, genom den och vidare till bränslereläet som "styr" det vidare till tänd och bränsleboxen.
av Bosse69
#1210340
Kamremmer är ganska nybytt så problemet ligger inte där, dessutom så vet jag hur det ska låta med hel eller trasig rem :) Får kolla upp om det kommer ström fram över säkringarna som du säger. OM det nu inte, var letar jag då? Om det inte kommer ström till säkring nr 6 och vidare till nr 4......vad försörjer säkring 6 med ström? Har inte tillgång till något elschema så lite mer info om detta vore önskvärt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210379
Kolla här, vet dock inte hur det har gått,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Säkring 6 får ström från en plint som är kopplad direkt till batteriet och på en del modeller (äldre, vet ej årsmodell) sitter en säkring. Förmodligen den du redan varit på. Sedan ska bränsle och tändboxen ha ström från tändningslåset (15) också, och det är inte ovanligt med problem med brytartplattan bak på tändlåset. En vanlig enkel provlampa är bra att ha.
När kamremmen är av så står ju kamaxeln stilla så när du kör på startmotorn snurrar motorn mycket fortare eftersom det inte blir någon kompression i cylindrarna
av Bosse69
#1210504
Tackar
Har kommit så långt att jag konstaterat att säkring nr 6 får ström, men inte nr 4 när jag vridet på tändningen, kollar kablar från plattan bak på låset men färgerna stämmer inte, in på säkring 4 kommer 3 stk röd/gula kablar men ingen sådan kommer ut från plattan, så.....där står jag nu. Annan fråga på det, går det att byta bara själva den plattan, utan att ta ur hela tändningslåset? är trångt o jävligt som det är så jag har inte fått mätt något där, just nu i alla fall, då bilen står utomhus och jag inte har tillgång till garage.
av Bosse69
#1210529
Har efter mycket testande, funderande och kontroll av elritningar mm kommit fram till att det måste vara startkontakten som sitter på tändingslåset, ser inte så många andra möjigheter nu, samt att jag fått reda på att detta också är en ganska vanlig orsak till att jag inte får ström vidare från t-låset, via säkring 4 och vidare. Då är frågan... hur är det att få tag på sånt? har letat på några ställen, men inte hittat, har art.nr i volvos egna reservdelskatalog så får ringa Volvo på Måndag och lyssna. Fortsättning följer med andra ord ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210670
Om du ser på elschemat så går det 2 kablar från säkring 6 till en koppling där det sitter flera kablar varav en går till stift 4 på bränsleboxen och en till stift 30 på bränslereläet. Är det spänning där? Spänning från tändlåset går inte till säkring 4 utan till stift 35 på bränsleboxen och stift 6 på tändboxen. Spänning till säkring 4 är där först när motorn går runt och bränslereläet har "dragit" så det är spänning ut på 87/2. Det är här som givaren på svänghjulet spelar in. Den "meddelar" bränsleboxen att motorn går runt och då jordar boxen bränslereläet stift 86/2 och då ska det vara spänning på säkring 4. Du kan testa att ta bort bränslereläet och ta en bit kabel mellan 30 och 87/2 i sockeln, då ska båda bränslepumparna starta om allt är riktigt .
av Bosse69
#1210728
Yepp, du har så rätt. Har testat lite på kompisens bil, mätt osv och är nu på det klara med att det ÄR startkontakten som sitter på tändlåset som är boven, den har pajat helt enkelt, så nu får jag leta efter en ny sådan, hoppas Volvo kan få fram en för annars står jag här. Får tacka dig lennarte för info :-)-)
MEN, jag testar givetvis också att med kabel på sockeln se om pumparna startar.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]