Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Umeavolvo
#1210080
Har ett vad jag tror är ett unikt problem med min 240 gl 90 -
När jag kör startmotorn precis innan den startar så hoppar motorn till ordentligt och låter otroligt dåligt. Jag har bytt startmotor och ingen skillnad.
Någon som har en ide vad som hänt ?
Som sagt motorn smäller och kränger till innan start och låter som startmotorn stannar till
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210092
Kan vara att kamaxel och/eller strömförelardrevet ha hoppat en kugg eller två. Kamremmen ska vara ordentligt spänd, man kan plocka bort den övre delen av skyddet över kamremmen och "känna" på den och då samtidigt kolla att märkningarna står rätt.
av Umeavolvo
#1210096
mm, håller på med det. Snart klar med det. försökte hitta någon bra förklaring på hur markeringarna skulle vara. Har en som jag tror är bra. Men om du har någon ännu bättre hade det varit kanon :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1210230
När remmen är ny så är där märkningar på den som ska stämma mot märkningar på dreven, men det stämmer bara när du monterar remmen, du kan aldrig kolla mot dom (gula markeringarna) igen om du inte tar loss remmen och gör om det från början. Den enklaste är att vrida motorn tills märket på remskivan står mot 0 på kåpan, då ska märket på kamaxeldrevet stå utför märker på plastskyddet bakom. Om märket inte är där så kolla på undre halvan på drevet, är märket där får du vrida vevaxeln ett varv till så ska det stå mitt utför varandra. Om du har kåpor och remskiva borta kan du kolla med en linjal enligt Volvos egen metod,
kamremvohc.gif
kamremvohc.gif (3.74 KiB) Visad 2519 gånger
Det övre märket på kamdrevet ska stämma mot märket på vevaxeldrevet om man drar en linjal mellan märkena och då ska linjalen gå rakt genom centrum på skruvskallarna, funka säkert med snöre också. Det 3-dje drevet behöver du inte bry dig om, om du har fördelaren bak på topplocket. Den driver i så fall bara oljepumpen
av Umeavolvo
#1211197
nollade motorn ställde in, Men samma problem. Precis innan den går igång är det som att startmotorn stannar till och börjar igen. Ingen aning varför
Användarvisningsbild
av lennarte
#1212007
Umeavolvo skrev:Precis innan den går igång är det som att startmotorn stannar till och börjar igen
Det låter som tändningen är alldeles för tidig, men det ska inte kunna hända då det är datorn som ställer tändläget. Kan vara att tändkablar blivit förväxlade om stiften varit ute. Om du lyfte på fördelarlocket så ska du ha ett märke i kanten på fördelaren. Rotorn ska peka på detta märke när motorn står på 0 och 1-ans cylinder är i kompression. är det 4-an som är i kompression ska rotorn peka 180° bakåt. När du vrider runt motorn så ser du vilket håll rotorn rör sig, då kan du se om tändkablarna sitter rätt. 1-ans tändkabel ska sitta över strecket i fördelaren, sedan följer i ordning som rotorn rör sig 3-an, 4-an och 2-an. Här är en bild på hur srtecket ser ut. Bilden visar en äldre modell med brytare, men strecket är samma på nyare
Justera brytare.4.jpg
Justera brytare.4.jpg (106.51 KiB) Visad 759 gånger
Strecket sitter mellan kabelskon och kondensatorn (lite otydligt)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213507
Umeavolvo skrev:Jag har brytarlöst med lh2.4 :/
Joo, men strecket på kanten på fördelaren är samma och rotorn måste peka på strecket när den ska ha gnista på 1-ans cylinder. Är det för mycket fel där så hoppar gnistan mot jord någonstans istället, eller till fel stift i locket
Umeavolvo skrev:Vevaxelgivaren är bytt, Kan det vara att den ger fel signaler och skickar motorn åt fel håll ?
Vevaxelgivaren bara "räknar" hålen i svänghjulet. Det fattas ett hål och när det passerar givaren så "känner" givaren det och då blir det ingen signal till boxen. Då vet båda boxarna exakt var på varvet motorn är och dom kan räkna ut när det ska bli gnista och när det ska sprutas bränsle. Så givaren bara "känner" och skickar vidare det som en puls som då "missar" en puls på varje varv
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]