Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1213725
Om detta stämmer och den får både gnista och bensin (den "tänder" ju) så måste det vara att tändkablarna inte är rätt. Kolla en gång till att 1-ans kabel sitter där strecket är, att 1-ans cylinder är i kompression (båda främre nockarna på kamaxeln pekar snett uppåt) och att kablarna sitter i rotorns rotationsriktning 3, 4, 2 efter 1-an. Då ska f------ :twisted: bilen gå.
Det finns andra saker också som kan hända, t.ex att brytarplattan i tändlåset är sliten (kolla om det är ström på tändspolen när startmotorn går). Då brukar det gå att rulla igång, eller att stiftet mellan kamaxel och kamdrevet har gått sönder så kamaxeln står fel trots att märkningarna stämmer (kolla på nockarna på kamaxeln, dom ska peka lika mycket åt varsitt håll uppåt)
Har du provat med startgas?? Är tändstiften "blöta"? Kommer det ordentligt med bensin om du kopplar loss bränslereturen?? Det ska komma en halv liter på 10 - 15 sek.
av Umeavolvo
#1213771
Den startar och går, men ett jävla liv när den ska starta. Ska kolla kamen igen utifall den sitter lite fel.. blir galen
av Umeavolvo
#1214982
Här har ni skräckstarten filmade idag i garage. Kammen är exakt där den ska vara. Såg att kabeln till batteriet inte var i det fräschaste skicket. Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem

Användarvisningsbild
av lennarte
#1215021
Umeavolvo skrev:Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem
Då finns det felkoder att hämta i "diagnostikboxen". Man måste (i dom flesta fall) köra (gärna någon mil) innan det blir felkod. Boxarna är lite "förlåtande" så felet måste vara en viss tid tid innan det blir felkod.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1215027
Äre bara jag eller är motorkuddarna väldigt lösa? Om motorn slår sådär löst och kan röra sig så kan ju kablage skadas. Sen vet inte jag om knacksensorn registrerar när motorn slår mot saker. Har för mig den reagerar om man slår på motorn med en mejsel eller så.
Hade en f motor och körde i skogen med. Och efter ett hopp vart den slö och orkeslös en stund sen kom den igång på riktigt efter ett tag. Om vi startade om, bara körde eller bröt batteriet en stund igen minns jag inte.
av Umeavolvo
#1217026
Jag kom ihåg att vi kan ha varit så kassa att vi höll på med att vrida hela fördelaren, vart kan jag hitta hur den ska vara riktad. Med tanke på att detta system ställer sin egna tändning så vet jsg inte hur vi tänkte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1217044
Gå tillbaka i tråden så står det där. Motorn på 0 med ettans cylinder i kompression så ska rotorn peka (rakt fram) på märket i kanten på fördelaren. Sedan sköter elektroniken resten
av Rådlös
#1217046
I min värld, jag har haft 2 st 245 med LH 2.4, visserligen utan tändningsproblem, men som jag minns det så är fördelaren fast monterad. Den går alltså inte att rubba mekaniskt ur sitt läge. Förtändningen sköter elektroniken. Men jag har en annan "ond aning". När det gäller Volvo B18 och B20, så är det så att fördelaraxeln kan vara lite trixigt att få rätt. Den drivs av ett snedskuret kugghjul och om man inte träffar i rätt kuggar så blir det felställd tändning. Dessutom är den delen som skall driva axeln inte liksidig. Man ser att den inte är centrerad.
Bild
Det går att vända axeln 180° fel om man av någon anledning har lyft ur fördelaren. Som om inte detta vore nog, När man monterar fördelaren skall dom två klackarna bilda en linje som ligger 35° mot motorns längdaxel och den sidan med klackarna skall alltså ligga mot motorsidan, på "uppsidan". Mycket ord och svårt att förklara. Men detta gäller alltså B18 och B20. Det kan ju tänkas att det är jämförbara förhållanden på en B230-motor? Dom är ju trots allt "släkt" med varandra. Lennart E och Frrla, ni har säkert sett undersidan på en B230-fördelare. Är det liknande fördelaraxel som en B18 - B20 på en B230 för en LH 2.4? (Och samma möjlighet att göra fel?)
av Umeavolvo
#1217212
Kanon tack för det utförliga svaret. Fick en tidig julklapp av en vän i form av den gröna verkstadsboken, har märkt att den tänder för tidigt på någon cylinder. Motorn hoppar inte alltid till

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]