- tor 23 nov 2017, 07:42
#1213725
Om detta stämmer och den får både gnista och bensin (den "tänder" ju) så måste det vara att tändkablarna inte är rätt. Kolla en gång till att 1-ans kabel sitter där strecket är, att 1-ans cylinder är i kompression (båda främre nockarna på kamaxeln pekar snett uppåt) och att kablarna sitter i rotorns rotationsriktning 3, 4, 2 efter 1-an. Då ska f------ :twisted: bilen gå.
Det finns andra saker också som kan hända, t.ex att brytarplattan i tändlåset är sliten (kolla om det är ström på tändspolen när startmotorn går). Då brukar det gå att rulla igång, eller att stiftet mellan kamaxel och kamdrevet har gått sönder så kamaxeln står fel trots att märkningarna stämmer (kolla på nockarna på kamaxeln, dom ska peka lika mycket åt varsitt håll uppåt)
Har du provat med startgas?? Är tändstiften "blöta"? Kommer det ordentligt med bensin om du kopplar loss bränslereturen?? Det ska komma en halv liter på 10 - 15 sek.
Det finns andra saker också som kan hända, t.ex att brytarplattan i tändlåset är sliten (kolla om det är ström på tändspolen när startmotorn går). Då brukar det gå att rulla igång, eller att stiftet mellan kamaxel och kamdrevet har gått sönder så kamaxeln står fel trots att märkningarna stämmer (kolla på nockarna på kamaxeln, dom ska peka lika mycket åt varsitt håll uppåt)
Har du provat med startgas?? Är tändstiften "blöta"? Kommer det ordentligt med bensin om du kopplar loss bränslereturen?? Det ska komma en halv liter på 10 - 15 sek.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V