Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1213548
Jag kan bjuda på en annan bild på det som Lennart E beskriver. Man kanske ser det lite bättre här?
Det är viktigt att rotorn pekar rakt över märket när det är tändläge för cylinder 1.

Bild

Vanligtvis sitter fördelaren placerad så att strecket pekar 90° från motorns längdriktning.

(Både fördelaren och bilden är min egen så jag bjuder hela internet på detta som ett åskådningsexempel)
av Umeavolvo
#1213573
Hittade den lilla markeringen, om jag nu vill ställa om den så den står rätt. Kan jag lossa på fördelaren dra upp de och justera sen bulta tillbaka fördelaren på plata ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213583
Umeavolvo skrev:Hittade den lilla markeringen, om jag nu vill ställa om den så den står rätt. Kan jag lossa på fördelaren dra upp de och justera sen bulta tillbaka fördelaren på plata ?
Om du kollar på bilden jag skickade innan så ska det 3-dje hjulets markering stå "klockan 3", och jag är (nästan säker) på att rotorn ska peka framåt. Om du lossar och lyfter fördelaren (snedskurna kugghjul) så vrider sig rotorn på väg upp och ner så det kan vara svårt att få det rätt. Det driver ju oljepumpen också och det vore synd att inte få drivning på den. Och byter du (eller någon annan) kamrem i framtiden blir det ju fel igen. Så det bästa är att släppa på remspänningen och vrida remhjulet.
av Umeavolvo
#1213599
Hittade markeringen, nollade motorn och det pekade rätt mot den lilla markeringen. Vred även till att 4e cylindern fick komp och den visade rätt. Som du beskrev att det är att den tänder för tidigt och skickar motorn bakut känns som det stämmer bra. Men markeringarna såg ut att vara korrekt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1213725
Om detta stämmer och den får både gnista och bensin (den "tänder" ju) så måste det vara att tändkablarna inte är rätt. Kolla en gång till att 1-ans kabel sitter där strecket är, att 1-ans cylinder är i kompression (båda främre nockarna på kamaxeln pekar snett uppåt) och att kablarna sitter i rotorns rotationsriktning 3, 4, 2 efter 1-an. Då ska f------ :twisted: bilen gå.
Det finns andra saker också som kan hända, t.ex att brytarplattan i tändlåset är sliten (kolla om det är ström på tändspolen när startmotorn går). Då brukar det gå att rulla igång, eller att stiftet mellan kamaxel och kamdrevet har gått sönder så kamaxeln står fel trots att märkningarna stämmer (kolla på nockarna på kamaxeln, dom ska peka lika mycket åt varsitt håll uppåt)
Har du provat med startgas?? Är tändstiften "blöta"? Kommer det ordentligt med bensin om du kopplar loss bränslereturen?? Det ska komma en halv liter på 10 - 15 sek.
av Umeavolvo
#1213771
Den startar och går, men ett jävla liv när den ska starta. Ska kolla kamen igen utifall den sitter lite fel.. blir galen
av Umeavolvo
#1214982
Här har ni skräckstarten filmade idag i garage. Kammen är exakt där den ska vara. Såg att kabeln till batteriet inte var i det fräschaste skicket. Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem

Användarvisningsbild
av lennarte
#1215021
Umeavolvo skrev:Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem
Då finns det felkoder att hämta i "diagnostikboxen". Man måste (i dom flesta fall) köra (gärna någon mil) innan det blir felkod. Boxarna är lite "förlåtande" så felet måste vara en viss tid tid innan det blir felkod.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1215027
Äre bara jag eller är motorkuddarna väldigt lösa? Om motorn slår sådär löst och kan röra sig så kan ju kablage skadas. Sen vet inte jag om knacksensorn registrerar när motorn slår mot saker. Har för mig den reagerar om man slår på motorn med en mejsel eller så.
Hade en f motor och körde i skogen med. Och efter ett hopp vart den slö och orkeslös en stund sen kom den igång på riktigt efter ett tag. Om vi startade om, bara körde eller bröt batteriet en stund igen minns jag inte.

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]