Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arfvid
#1210079
Hejsan! Efter kontrollbesiktning fick jag 2 brister på min 1992 års 245a. Dels ojämn bromsverkan på bakaxeln och parkeringsbromsens verkan otillräcklig. Bromsvärdena var 1,6/2,1 fram och 2,0/1,2 bak.

Hur hade du fixat detta? Spänna handbroms och byta bromsbelägg bak? Med tanke på att bromsvärdena för framaxeln också var ganska dåliga är det ganska bra att byta dem med?

Tacksam för all hjälp! :)
#1210126
va jag fick göra var att byta skivorna bak enbart så vart de bra. hade också ojämn bromsverkan fram/bak/handbroms.
konstigt endå. men de räckte.

Hade jag inte haft så in i bomben dåligt med tid och va tvungen att göra en ombesiktning som jag med häpnad klarade galant, så hade jag motionerat alla oken, bytt all bromsvätska, klossar å skivor runt om samt hand-bromsbackar.

Din -92:a har förmodligen ventilerade skivor fram. där brukar de inte vara så ovanligt att en kolv av 4 (ist för 2) rostar fast. hänt mig ett par gånger. då blir de ju ojämn bromsverkan också.
så de beror ju alles på hur de ser ut. så ut å titta å känn på grejerna. ta bilder och lägg upp om du är osäker om något är snedslitet, bara behöver bytas eller fungerar ett bra tag till :)
#1210143
Frrla skrev:va jag fick göra var att byta skivorna bak enbart så vart de bra. hade också ojämn bromsverkan fram/bak/handbroms.
konstigt endå. men de räckte.

Hade jag inte haft så in i bomben dåligt med tid och va tvungen att göra en ombesiktning som jag med häpnad klarade galant, så hade jag motionerat alla oken, bytt all bromsvätska, klossar å skivor runt om samt hand-bromsbackar.

Din -92:a har förmodligen ventilerade skivor fram. där brukar de inte vara så ovanligt att en kolv av 4 (ist för 2) rostar fast. hänt mig ett par gånger. då blir de ju ojämn bromsverkan också.
så de beror ju alles på hur de ser ut. så ut å titta å känn på grejerna. ta bilder och lägg upp om du är osäker om något är snedslitet, bara behöver bytas eller fungerar ett bra tag till :)
Man tackar så mycket för hjälpen! Nu är jag väldigt okunnig gällande mek/service av bilar, men handbroms tar väl på samma bakre bromsok som de vanliga färdbromsarna? Så då bör ju två flugor slås i en smäll?
#1210164
Handbromsen fungerar inte på något ok eller skivbroms. Det är i stället en "gammaldags" trumbroms med bromsbackar som finns inne i dom bakre bromsskivorna. Och den är helt mekanisk (Vajrar) till skillnad från fotbromsarna som är hydraulisk. (Bromsolja och servo)
#1210208
Håller med "Frrla" att det bör åtgärdas både fram och bak Även om det ojämna bromsarna fram hamnade innanför det godkända så tyder det på att det inte är 100% Ok. Handlar man delarna på typ Biltema eller på nätet ( http://www.mister-auto.se t.ex ) kan man komma ganska billigt undan. mister-auto.se kan ha paketpris för både skivor och klossar till alla 4 hjulen, till mycket bra pris. Sedan en typ Haynes handbok att läsa i så kan du fixa det, en gammal Volvo är ju knappast "raketforskning".
#1212602
Frrla skrev:va jag fick göra var att byta skivorna bak enbart så vart de bra. hade också ojämn bromsverkan fram/bak/handbroms.
konstigt endå. men de räckte.

Hade jag inte haft så in i bomben dåligt med tid och va tvungen att göra en ombesiktning som jag med häpnad klarade galant, så hade jag motionerat alla oken, bytt all bromsvätska, klossar å skivor runt om samt hand-bromsbackar.

Din -92:a har förmodligen ventilerade skivor fram. där brukar de inte vara så ovanligt att en kolv av 4 (ist för 2) rostar fast. hänt mig ett par gånger. då blir de ju ojämn bromsverkan också.
så de beror ju alles på hur de ser ut. så ut å titta å känn på grejerna. ta bilder och lägg upp om du är osäker om något är snedslitet, bara behöver bytas eller fungerar ett bra tag till :)
Efter lite lärande och trixande har jag lyckats byta bromsbelägg bak, vilket gick problemfritt! Fram är dock en annan historia... Behövde en halvtimme bara för att få av "pinsen" som håller fast beläggen i bromsoket. Nu när de väl är av verkar det i princip omöjligt att få ut bromsbeläggen ur oket, verkar som att de är ihopklämda av kolvarna eller som om de hade rostat fast (vilket borde vara omöjligt med tanke på att bilen rullade fint för några dagar sen).

Frågan lyder alltså - hur får man ut bromsbeläggen ur ett ok när de sitter som sten?
#1212610
Köp dig en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016770/
Förr fanns det speciella "klor" för bromsklossar, men dagens bromsok ser lite annorlunda ut. Är du lite händig så tillverkar du passande klor av några stålbitar ca 6 - 7 cm långa och gängar ett hål i dom, kanske för M8 och sätter i en skruv där. Stuka gängorna så att skruven inte lossnar. Sedan sågar du av det som är överflödigt utstickande. I andra ändan gör du ett hål som du kan kroka i hammarens dragklo. Därpå är det bara att knacka bort beläggen baklänges.
#1212636
Rådlös skrev:Köp dig en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016770/
Förr fanns det speciella "klor" för bromsklossar, men dagens bromsok ser lite annorlunda ut. Är du lite händig så tillverkar du passande klor av några stålbitar ca 6 - 7 cm långa och gängar ett hål i dom, kanske för M8 och sätter i en skruv där. Stuka gängorna så att skruven inte lossnar. Sedan sågar du av det som är överflödigt utstickande. I andra ändan gör du ett hål som du kan kroka i hammarens dragklo. Därpå är det bara att knacka bort beläggen baklänges.
Tack för tipsen! Jag hade annars tänkt att försöka ta av hela oket, men för att bromsarna ska lossa från skivan hade jag väl behövt banka sönder oket med hammaren :|
#1212639
Större polygrip eller rörtång och kläm belägget så kolven går in lite. Man brukar förstöra beläggen men man får oftast ut dem med en normalstor polygrip och hamra lätt på tången medans man griper belägget uppe och nere varannan gång tills det hoppar ut. Handskar är bra annars blir händerna alles darriga efteråt. De är snålversionen som alltid fungerat för mig. Brukar också ge oken några välriktade smällar med enhandsslägga först.

Är de stora slitkanter på skivan får man ta fram rondellen först och slipa ner dem.

När klossarna är ute och kolvarna sitter fast. Ska skivan bytas kommer spettet fram och motionering samt smörjning påbörjas. Sitter det riktigt hårt är de ju lätt hänt att man gör skivan skev. Även om jag aldrig lyckats med det själv.
#1212657
arfvid skrev:Frågan lyder alltså - hur får man ut bromsbeläggen ur ett ok när de sitter som sten?
Det kan vara 3 orsaker till detta, jag förutsätter att du har bromsok med 4 kolvar. Det satt på alla 240 (vad vad jag vet) men är osäker på dom sista modellerna
1. Bromsskivan har så tjock rostkant att det inte går att få klossen över
2. Bromsklossen har rostat fast i oket
3. En av kolvarna i bromsoket har rostat fast och klämmer fast klossen.
I alla fall är det olika typer av (försiktig) våld som gäller, du måste få klossen att röra sig
1. Du måste trycka in kolvarna i oket så klossarna kommer förbi, lämpligt är en stooor polygrop. Typ sådan här, minst. Gärna större
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016691/
2. Spraya roslösning ordentligt och försök knacka bromsklossarna som sitter fast inåt och "knacka" ut dom med "rådlös" förslag. När dom lossnar, använd polygripen. Du sätter ena "käften" på bromskolossen och den andra på utsidan bromsoket.
3. När du konstaterat att en eller flera kolvar sitter fast är det 2 vägar att gå. 1, byt oket. allra helst båda + nya skivor så behöver du aldrig men tänka på detta. 2, med en liten flat skruvmejsel lyfter du försiktigt på dammskyddet och med röret på typ WD40 och sprutar in under damasken. Låt verka och pressa med polygripen. Om det skulle röra sig det allra minsta, så tryck ut kolven igen med pedalen. OBS!!! alla bromsklossar måste vara monterade, både bak ock fram. Sedan pressar du in den igen trycker ut den igen och pressar in. Detta kallas "motionera kolvarna". Skulle kolven lossna utan att klossen är monterad (den kommer för långt ut) får du plocka bort och isär oket för att "få ihop det" igen.
Kolla även det "Frrla" skriver (han skrev färdit medans jag höll på, han är nog yngre och snabbare :cry: ) och, läs på, det är ju viktigt att det fungerar efteråt.
4. Det kan vara en bromsslang. När dom blir gamla kan dom "tätna "inuti" och börja fungera som "backventil" och vägra släppa tillbaka bromsvätskan. men då hade fått "påbackning" för "anliggande broms" på besiktningen

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]