Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212671
lennarte skrev:
arfvid skrev:Frågan lyder alltså - hur får man ut bromsbeläggen ur ett ok när de sitter som sten?
Det kan vara 3 orsaker till detta
bra förslag där. alla ventilerade bromsskivor fram har 4-kolvs-ok, och solida skivor har något mindre klossar och 2-kolvs-ok mig veterligen, och på de gamla dl modellerna och eller äldre 240is satt de solida skivor fram på innan de vart standard med ventilerat vid -88 någon gång tror jag.

går de inte att smörja och få till oken så innan man ger sig på ett byte kan man försöka få ut alla kolvar så långt de går. lossa oket och hänga upp det i ståltråd eller något så inte slangarna går åt pipan. Lirka ut kolvarna utan att repa glidytan och putsa insidan av själva oket i ytterkant där kolven ska sitta. Det är där det oftast rostar och klämmer fast kolven. strax innanför sitter en o-ring som ska glida mot kolven och täta bromsvätskan. ibland blir kolven lite repig också. putsa till den också i så fall lite fint och sätt ihop, lufta. biltemas bromsfett fungerar jättebra att smörja kolven och där man slipat ytterkanten på oket. då ska det hålla många år till bara damskyddet är helt å tätt.

Det kanske låter krångligt men de är egentligen inte speciellt svårt, man kan i vilket fall prova spara ca 1000lappen per ok iaf eller va de kostar :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017184/
av PNI
#1213108
Min erfarenhet om att använda rostlösningsolja när kolven har fastnat är högst tillfällig.
I de fall jag har försökt med mineralolja har tätningarna inte gillat mineraloljan utan börjat att svälla.
Det funkar ett tag tills du hunnit att köpa nya ok.
Men ingen varaktig lösning.
Min rekommendation är att andra ok behövs.
#1213180
PNI skrev:Min erfarenhet om att använda rostlösningsolja när kolven har fastnat är högst tillfällig.
I de fall jag har försökt med mineralolja har tätningarna inte gillat mineraloljan utan börjat att svälla.
Det funkar ett tag tills du hunnit att köpa nya ok.
Men ingen varaktig lösning.
Min rekommendation är att andra ok behövs.
På min -78 är alla dammskydden helslut. kör än utan problem i saltet och tvättar en gång i månaden max. har åretrunt-däck så är inte av med dem och nöjessmörjer eller rör i bromsarna heller. kör ca 1-2 mil i veckan förutom någon gång då man åkt någon längre sträcka eller som under jakten i september.
det är 2år och 4 månader sen jag köpte den med helt fastrostade bromsar runt om. höger fram bytte jag oket för det fick jag inte loss ena kolven med 2 meters spett. men de "nya" va inte nå bättre än dom andra heller.
tänkte väll efter vintern att jag skulle kika på bromsarna igen och lägga på lite mer biltemafett som jag länkade till ovan. och byta bromsvätska igen bara för säkerhets skull (man bör byta bromsvätska vartannat år).

Om dammskydden är dåliga, man köper nya för en struntsumma och man slipar som jag förklarade ovan. då är oken precis lika bra som nya ifall man byter ut luftnipplarna och lackar om dem. man kan byta oringarna om man vill, men de behövs väldigt sällan.
#1213221
Frrla skrev:På min -78 är alla dammskydden helslut.
Jag hade samma problem med farsans 144 som jag körde fram till 2008 då den såldes med perfekta bromsar. Den hade då gått drygt 40000 mil. Alla gummiskydden var trasiga, dock främst bak. Jag hade då i c:a 15 års tid varje gång jag skiftade till vinterhjul haft ute klossarna och sprayat in kopparspray under damaskerna, pressat in kolvarna och monterat klossarna (monterades nya klossar -96 när dottern fick körkort) med kopparfett på tub. Nackdelen med kopparfett på spray är att lösningsmedlet gör att gummiskydden "växer" lite med åren. det kompenserade jag med att "fylla" med kopparfett från tuben mellan klossen och kolven som "extra" tätning. Köpte faktiskt repsatser till bromsoken men det blev aldrig ditsatt för den såldes strax efter (fick ju min 745-a av svågern). Nya ägaren fick med dom, annars hade jag nog kört 144 -72 fortfarande....
#1218393
På grund av plugg och jobb har jag inte riktigt hunnit komma tillbaka hit för en uppdatering, men polygripmetoden funkade utmärkt! Nu är alla bromsbelägg bytta och bilen verkar bromsa fint. Tack för tipsen! :D

Min nästa fråga är angående handbromsen. Jag har dragit åt vajrarna vars mutter sitter under askkoppen, och i lutning i backe stannar bilen nu efter sju klick, misstänker att detta helt enkelt är för högt. Vajrarna går knappt att spänna mer och jag har hört någonstans att det inte är bra att spänna den till max. Stämmer detta? Är det så att jag borde köpa och installera nya handbromsbackar eller är det bara att spänna ännu mer?

Tacksam för all hjälp/synpunkter!
#1218414
Ju mer man måste spänna wiren ju mindre/svagare blir hävarmseffekten (man måste dra hårdare) och till slut orkar man inte dra hårt nog. 2a på besiktningen. en annan sak som händer är att wiren bottnar i höljet och man komprimerar den längs med bromsskölden eller hur jag ska beskriva. då är ju wiren utsatt för fukt osv sen går den sönder till slut.

men tar din broms bra så kan du ju efterspänna lite mer och vara vaksam när den börjar bli dålig igen. dra åt bromsen och kolla om wiren bullar ut eller ställer sig snett bakom skölden där den går in i mekanismen.
#1226277
Sent svar men man spänner inte på wirarna. Plocka bort askkoppen där bak och skruva på den guldfärgade muttern så åker hela spaken framåt. Har för mig att det är 17mm skalle.

Bild
#1226325
Ja, de är precis där man spänner wirarna och då blir det som jag beskrev. bästa möjliga är om man kan justera ut backarna vid skivorna istället. men de fanns inte på 240 (fasta mått). tror det passar från 140.

Men man kan såklart prova spänna efter.
#1226371
Frrla skrev: men de fanns inte på 240 (fasta mått). tror det passar från 140.
Detta är egentligen en lustig (olustig) sak. Satt satt på alla 140/160 från -67 "till the bitter end".... och satt på 240 dom första åren (grannens 245 -77 hade det inte). Sedan kom det tillbaka på 850 och satt på S/V70 tills dom fick handbromsen på skivan (-98 - -99??). Fösta gången jag såg detta handbromssystem var på en tidig -60-tals "grossemerca" (Mercedes 600) och satt på alla mercor på -60 och -70 (och början på -80-talet). Jobbade en del med Mercedes tills jag slutade på bilverkstad -85. Det är ett mycket bra och tillförlitligt system, så länge det justeras och får lite smörja. Efterföljaren (med handbromsen i oket) är ingen höjdare. Har redan bytt oken (15000 mil) på frugans VW Passat -04 trots årlig service på dom.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom