Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218414
Ju mer man måste spänna wiren ju mindre/svagare blir hävarmseffekten (man måste dra hårdare) och till slut orkar man inte dra hårt nog. 2a på besiktningen. en annan sak som händer är att wiren bottnar i höljet och man komprimerar den längs med bromsskölden eller hur jag ska beskriva. då är ju wiren utsatt för fukt osv sen går den sönder till slut.

men tar din broms bra så kan du ju efterspänna lite mer och vara vaksam när den börjar bli dålig igen. dra åt bromsen och kolla om wiren bullar ut eller ställer sig snett bakom skölden där den går in i mekanismen.
#1226277
Sent svar men man spänner inte på wirarna. Plocka bort askkoppen där bak och skruva på den guldfärgade muttern så åker hela spaken framåt. Har för mig att det är 17mm skalle.

Bild
#1226325
Ja, de är precis där man spänner wirarna och då blir det som jag beskrev. bästa möjliga är om man kan justera ut backarna vid skivorna istället. men de fanns inte på 240 (fasta mått). tror det passar från 140.

Men man kan såklart prova spänna efter.
#1226371
Frrla skrev: men de fanns inte på 240 (fasta mått). tror det passar från 140.
Detta är egentligen en lustig (olustig) sak. Satt satt på alla 140/160 från -67 "till the bitter end".... och satt på 240 dom första åren (grannens 245 -77 hade det inte). Sedan kom det tillbaka på 850 och satt på S/V70 tills dom fick handbromsen på skivan (-98 - -99??). Fösta gången jag såg detta handbromssystem var på en tidig -60-tals "grossemerca" (Mercedes 600) och satt på alla mercor på -60 och -70 (och början på -80-talet). Jobbade en del med Mercedes tills jag slutade på bilverkstad -85. Det är ett mycket bra och tillförlitligt system, så länge det justeras och får lite smörja. Efterföljaren (med handbromsen i oket) är ingen höjdare. Har redan bytt oken (15000 mil) på frugans VW Passat -04 trots årlig service på dom.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]