Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
#1209675
Tjena!

Har lite problem med mina vindrutetorkare.

Lite historia:
För några år sen la min torkarmotor av, jag upptäckte att ena magneten i den hade lossnat, så jag limmade dit den och den gick som aldrig förr.
Nu i höstas ett par år senare la den av igen. Jag tänkte att det är väl samma problem nu och öppnade upp den med limmet i högsta hugg. Men båda magneterna satt fast.

Så jag köpte en ny begagnad torkarmotor på skroten, den gick lite hackigt och för att lägga av den också. Visade sig vara en magnet som hade lossnat. Limmade dit den. Och här är vi ungefär idag.

Problemet nu är att motorn går bara ibland. Den hackar fram ibland och ibland går den hur fint som helst. Ofta går den ett tag när man startat bilen för att sen lägga av. När bilen sen har stått brukar den fungera igen ett tag.
När den hackar fram hjälper det ofta att hålla nere spaken i "torka ett varv"-läget så går den fint över rutan.

Börjar tröttna på att ha opålitliga torkare.
Vad tror ni kan vara felet? Är det motorn som är kass, jordfel, något relä?
av Suprioten
#1209717
Tack för era svar, jag tycker också det känns som dålig kontakt någonstans.

Kan man koppla på motorn direkt på batteriet och se om den går?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209731
Allting går, men du behöver 3 kablar för att kolla alla funktioner. En till jord (ofta svart kabel) och en till plus (kan vara röd eller 2-färgad med rött i) och en kabel med ström till att växla mellan hel och halvfart. Om du inte har ständig ström på så stannar motorn direkt när du bryter strömmen. Har du ständig ström (på rätt stift) så går motorn alltid tillbaka till parkeringsläget
Användarvisningsbild
av Frrla
#1209838
motorn jordar ju i en av dess skruvar som håller den fast. ofta brukar det ärja på det kontaktblecket.
öppnar man och tar bort plåtkåpan sitter de 3 bleck och en plåtbit som ska jorda. kontrollera, rengör å smörj.

Detta kanske du gjort redan.
Jag har också limmat magneter osv. en torkarmotor brukar dö av lite och går saktare än normalt. den ger jag en smäll ibland så hoppar den igång igen och fungerar några dagar (sitter på en isbil).

senast förra veckan vart ja less på min bruksbil (-78) och fick tag på en motor från en -92:a som gått lite. de motorerna har en extra jord. bara å göra en kabelstump till karossen istället. herrejösses va torkarna går undan ja hinner knappt med nu :)

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]