Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209641
Har köpt mig en 245 Turbo i USA som snart kommer till Sverige.

Jag har lite funderingar på någon slags restomod, göra en bil som Volvo kunde ha gjort om de tänkt lite annorlunda. Något som utmärkte Turbon var ju bl.a. de svarta listerna och grillen. I USA var grillen lite lustig med svart rutnät och kromsarg. Jag tänker mig en "Black Line"-mod där jag tar den svarta grillsargen från en GLT 84/85 och parar ihop den med det svarta rutnätet från USA-grillen (kromsargen är spräckt på min), samtidigt byter jag dörrhandtagen och bakluckegångjärn till de helsvarta från 92-93 och byter bakluckans handtag till ett svart.

Vad tror ni? Kan tillägga att bilen är grå metallic, 177.
av Amarace
#1209661
Nja säger jag :)
Angående att göra om grillen så är det ju två olika grillar, den till Turbo/GLT i sverige är ju inte samma mått på som USA, den i USA är samma mått som 260 75-80 här i sverige. Passar inte mellan.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209678
Amarace skrev:Nja säger jag :)
Angående att göra om grillen så är det ju två olika grillar, den till Turbo/GLT i sverige är ju inte samma mått på som USA, den i USA är samma mått som 260 75-80 här i sverige. Passar inte mellan.
Jag är väl inte helt övertygad själv, bollar lite idéer bara.

Måtten på grillarna visste jag inte att de skiljer. Vilka mått är annorlunda?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1209732
Svenska 260 hade väl rektangulära strålkastare och en upphöjning på huven, medans 240 hade runda eller 4-kantiga och rak huv. Senare 240 fick väl överta utseendet när dom slutade tillverka 260. Googla på det borde vara lätt att hitta, både svenska och amerikanska sidor
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209739
Min 245 har "näbbhuven", alltså samma som svensksålda bilar av årsmodeller 84-85. Vilket mått på grillen ska då vara annorlunda på min USA-bil jämfört med en svensksåld -85:a? Såvitt jag kan förstå bör min originalgrill ha samma mått som en GLT/Turbo-grill från 84-85?
av Tilly
#1209830
Är det en äkta turbo så är den ju av 1985 års modell eller tidigare och då hade USA-bilarna fortfarande den äldre fronten. Den fronten skiljer sig egentligen helt och hållet från den nyare som kom 1981 i Sverige och det enda måttet som egentligen är samma är att huven sitter på samma höjd. Däremot skiljer den nedre frontplåten (under strålkastarna) sig och infästningen till grillen är inte identisk. Ramen runt grillarna är också olika. Små skillnader kanske men tillräckligt stora för det inte skall gå att byta rakt av.

Jag har en näbbhuvsgrill av varje typ och finns det verkligt intresse så kan jag traska ner i källaren och fota dem tillsammans.
av Amarace
#1209859
Svenska 81-85 är lite bredare och lägre, Usa och svenska 75-80 är lite kortare och högre. Det är som Tilly skriver inte lika nånstans.

Pä dena bild ser du att det skiljer, länkar då den är stor (mina grillar, dom som fanns till näbbhuv, saknas dock snikgrillen på bilden, svart i mitten med stående ribbor och emblem i mitten)

http://www.amarace.se/_pub/tillbehor/grillar_240.jpg

Dom till vänster är Svensk 75-80, Usa till 85
1. 262C/Usa turbo, Guldemblem
2. Samma, men Silveremblem
3. 260k

Höger är Svensk 81-85
4. GLT/Turbo 84-85
5. GL 85, GLE 84-85
6. 260
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209861
Tilly skrev:Är det en äkta turbo så är den ju av 1985 års modell eller tidigare och då hade USA-bilarna fortfarande den äldre fronten. Den fronten skiljer sig egentligen helt och hållet från den nyare som kom 1981 i Sverige och det enda måttet som egentligen är samma är att huven sitter på samma höjd. Däremot skiljer den nedre frontplåten (under strålkastarna) sig och infästningen till grillen är inte identisk. Ramen runt grillarna är också olika. Små skillnader kanske men tillräckligt stora för det inte skall gå att byta rakt av.

Jag har en näbbhuvsgrill av varje typ och finns det verkligt intresse så kan jag traska ner i källaren och fota dem tillsammans.
En äkta Turbo, absolut, av -85 års modell. Stötfångarna är de mindre av nyare typ som europeiska bilar fick redan -81, USA fick dem inte förrän -84.

Jag är väldigt intresserad av vilka skillnaderna är mellan USA-sålda bilar och europeiska. Har hyfsad bra koll på hemmamarknaden (för länge sedan kunde jag rabbla upp alla årsmodellsändringar i sömnen), men USA är lite rörigt.

Är väl inte sådär jättetroligt att jag kommer modifiera bilen något speciellt, gillar att hålla bilar i originalskick, men vill gärna utforska möjligheterna. Just det här med grillarna förbryllar mig en del. Äldre svensksålda bilar (fram till å.m. -80) kunde ju utrustas med GTX-paket (bl.a. USA-strålkastare) och då ingick även vad Volvo kallade "-81 års grill". Jag trodde att USA-bilarna hade i princip samma front till -85 (förutom näbbhuv och strålkastare då) som svenska bilar t.o.m. -80. Och då borde även näbbgrillen (ibland kallad "exportgrillen") 84-85 passa, trodde jag. Men så är det alltså inte? Vet inte om ni följer med i min tankegång här...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209862
Amarace skrev:Svenska 81-85 är lite bredare och lägre, Usa och svenska 75-80 är lite kortare och högre. Det är som Tilly skriver inte lika nånstans.

Pä dena bild ser du att det skiljer, länkar då den är stor (mina grillar, dom som fanns till näbbhuv, saknas dock snikgrillen på bilden, svart i mitten med stående ribbor och emblem i mitten)

http://www.amarace.se/_pub/tillbehor/grillar_240.jpg

Dom till vänster är Svensk 75-80, Usa till 85
1. 262C/Usa turbo, Guldemblem
2. Samma, men Silveremblem
3. 260k

Höger är Svensk 81-85
4. GLT/Turbo 84-85
5. GL 85, GLE 84-85
6. 260
Tack!
Utförligare än så kunde jag knappast begära. Då vet jag det, och får börja leta efter en USA-grill med hel ram... Svart ram lägger jag nog på hyllan, men kan tänka mig att prova med Plastidip eller så bara för att se hur resultatet blir.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1209873
Lägger upp några bilder här.
Några på min bil i hamnen, väntar på avfärd:
Bild
Bild
Spännbandet är för att transportsäkra huven. Huvlåset är lite sisådär.

Grillen:
Bild

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]