Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208473
Hej alla,

Min första bil var en 240i från 70-nånting. Köpte den vintern 1990/1991.
Det jag minns säkert var att den var mörkröd, att den hade insprutning och motor som drog åtminstone två liter milen, automatlåda som ville ha en liter röd olja i veckan, två dörrar, en lustigt bred grill, runda framlampor och ett ganska slimmat bakparti med breda lampor.
Är ganska säker på att det stod 240i på bakluckan

Efter att ha gogglat runt hittar jag inget som heter 240i. Det närmaste jag kommer är 242 GT, men denna verkar endast ha funnits med manuell växellåda och elektronisk överväxel.

Har ni någon om idé om vad för modell jag faktiskt kan ha haft?

De breda baklamporna:
breda.baklampor.jpg
breda.baklampor.jpg (487.26 KiB) Visad 334 gånger
Runda framlampor, spoiler och ganska slimmad kaross:
runda.framlampor.jpg
runda.framlampor.jpg (78.35 KiB) Visad 332 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1208483
2-dörrars 240 fanns alldeles i början som ett billigare, enklare alternativ och hette 242 Dom stora lamporna kommer säkert (som dom på bilden) från en 264.
Från Wikipedia,
240 L – Med gummimattor istället för textilmattor, ingen klocka och den gamla B20-motorn på 82 hk 1975–1976 och med B19 90 hk 1977–1978. Kombimodellen hade dock B21 från 1976
Jag har för mig att "L-et" i början stavades som ett litet "l" Den sista 2-dörrars tillverkades 1985
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208488
lennarte skrev:2-dörrars 240 fanns alldeles i början som ett billigare, enklare alternativ och hette 242 Dom stora lamporna kommer säkert (som dom på bilden) från en 264.
Från Wikipedia,
240 L – Med gummimattor istället för textilmattor, ingen klocka och den gamla B20-motorn på 82 hk 1975–1976 och med B19 90 hk 1977–1978. Kombimodellen hade dock B21 från 1976
Jag har för mig att "L-et" i början stavades som ett litet "l" Den sista 2-dörrars tillverkades 1985
Aha!
Tack för info, googlar lite mer.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208492
Jepp, B21E och påstådda 123 hk låter bekant.
Önskar jag hade en bild och regnr på den.
Hade mycket kul med den bilen under min gymnasietid... :D
Användarvisningsbild
av SRT
#1208495
Om man lägger sig i lite så minns jag fassans kopparbruna 244 GL automatare som man fick låna friskt med nytaget körkort när man själv fick nöja sig med en 144.Minns hur jag tyckte att den 244:an svävade fram på vägen och gick fantastiskt bra när man slapp växla själv och så hade gubben sollucka att öppna varma dagar (suck). :D

Lånad bild på en identisk :

Bild
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208498
SRT skrev:Om man lägger sig i lite så minns jag fassans kopparbruna 244 GL automatare som man fick låna friskt med nytaget körkort när man själv fick nöja sig med en 144.Minns hur jag tyckte att den 244:an svävade fram på vägen och gick fantastiskt bra när man slapp växla själv och så hade gubben sollucka att öppna varma dagar (suck). :D
Volvos modeller hade personlighet på den tiden!
Taklucka var lyx. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1208511
Min 745-a har all utrustning och "lyx" som fanns på "den tiden" (1989) inkl. el.manövrerad taklucka. När äldsta barnbarnet var omkring 6 år så körde jag hem dom båda en gång, det var alltid frugan annars i sin VW Passat 1,8T Highline -04 (näst högsta utrustningspaketet). Då tittade han på himmelen genom taket och undrade vad det var för något, han hade aldrig sett något sådant. Jag svarade ungefär det är en taklucka som man kan öppna och stänga. Det har alla riktiga bilar. Efter en stund kom nästa fråga, har inte mormor en riktig bil?. Nu ska han snart ta körkort själv, får se om han vill överta 745-an, det är ju en "riktig bil" :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208635
lennarte skrev:Min 745-a har all utrustning och "lyx" som fanns på "den tiden" (1989) inkl. el.manövrerad taklucka. När äldsta barnbarnet var omkring 6 år så körde jag hem dom båda en gång, det var alltid frugan annars i sin VW Passat 1,8T Highline -04 (näst högsta utrustningspaketet). Då tittade han på himmelen genom taket och undrade vad det var för något, han hade aldrig sett något sådant. Jag svarade ungefär det är en taklucka som man kan öppna och stänga. Det har alla riktiga bilar. Efter en stund kom nästa fråga, har inte mormor en riktig bil?. Nu ska han snart ta körkort själv, får se om han vill överta 745-an, det är ju en "riktig bil" :lol: :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Amarace
#1208648
Lennart, 242 var inget billigare enklare alternativ, den fanns som.både L och DL precis som 244.

Iaf, den bil som.beskrivs är en ombyggd bil, antagligen en DL eller L (som skrevs med stort L), med en B21E och 264 bakljus. Insprutning satt inte i en vanlig 242, polisbilar kunde dock ha det, då var det en DL eller L med insprutning och automat.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
#1208655
Amarace skrev:Lennart, 242 var inget billigare enklare alternativ, den fanns som.både L och DL precis som 244.

Iaf, den bil som.beskrivs är en ombyggd bil, antagligen en DL eller L (som skrevs med stort L), med en B21E och 264 bakljus. Insprutning satt inte i en vanlig 242, polisbilar kunde dock ha det, då var det en DL eller L med insprutning och automat.
Intressant, du kan vara något på spåret här.
Jag har ett mycket vagt minne om att snubben jag köpte den av, nämnde att mätaren gått ett helt varv runt när jag kommenterade att den inte verkar ha gått speciellt långt.
Kanske att det talar för att det var en fd polisbil?

Edit: Fast polisbilarna hade väl alltid fyra dörrar?
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney