Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1208052
Volvo 240 årsmod -86, mycket fint skick, gått drygt 10K mil, interiört och mekaniskt i princip nyskick. Jag har fått hjälp av en bekant att byta skärmkanter bak då dessa var genomrostade, han har även spacklat och det blev riktigt bra. Lackerarn var imponerad. Detta var dock den enda djupare rost på bilen, som krävde svetsning.

Hur som helst, så är jag nu lite osäker på hur jag ska gå vidare med bilen. Det finns en del ytliga angrepp, främst på dörrar, framskärm och skuffens undersida. Stenskott som gått igenom lacken och börjar rosta, gissar jag. Dessutom en en ful repa och lagning på motorhuven. Gör man lite i taget lär det ju märkas och jag kan föreställa mig att det inte blir billigare hos lackeraren heller.

Jag kan inte så mycket om lackering, men som jag förstår det är det en fråga om att få bort den gamla lacken genom blästring och kemikalier, vid behov spackla och sedan ny lack. När man ser på alla dessa olika bilrenoveringsprogram på TV brukar de ju rensa ur bilen helt på motor, drivlina och inredning etc. Det känns lite väl omständigt. Kan det räcka att plocka bort alla exteriöra detaljer och möjligen dörrarnas klädsel? Det handlar ju om lackering i originalkulör. Lackeraren lär väl kunna ge alla svar, men känns ändå bra att komma lite förberedd. Vad kan budget vara? 20-30K?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1208060
Allt beror ju på hur man mycket man vill krångla till det. Men att slipa / blästra där det är rost och sedan matta ner resten och ta bort lister så räcker det långt och behöver dessutom inte bli så dyrt. Men ska man börja lacka i dörrgångar och liknande drar det iväg fort.
av Yuuup
#1208157
Svårt att säga då man kan lackera på olika nivåer, är den någorlunda fräsch och du nöjer dig med att man slipar upp synlig rost och mattar av resten / spacklar i bulor etc och endast lackas utvändigt eller vill du ha en spik rak kaross, ska bilen köras helt plåtren för att sedan möjligtvis epoxy primas, spacklas, sprutspacklas, grundas etc för noll chans att rost eller eventuella sjunkningar kommer, ska bilen vara närmar utställnings skick så måste såklart motorn ut och så ska det lackas där med, huv och baklucka, ska dom lackas invändigt med? invändigt i dörrgångar ? nöjer du dig med en lackskarv sådär en halv cm in i dörrgången eller ska dörrar plockas ut så du får det målat invändigt med, ska dörrarna strippas invändigt så du får den delen insidan som syns när dörren är öppen målad? Hur mycket mer hade du tänkt att göra själv? Demonterar och monterar du allt så lack verkstan endast behöver göra det som har direkt med lackeringen att göra? Det är alltså väldigt svårt att sätta något pris såhär då det kan ligga på allt från 10-15 tusen på en mindre seriös lackering där man bara kör lite halvt utvändigt eller upp mot 100-150 tusen för mer seriösa jobb beroende på vart man bor. Helt enkelt lättast att du tar och pratar med lackerarn om vad du vill ha gjort och se vad han vill ha för det så kan ni diskutera om du vill göra det mer seriöst eller mindre efter du fått höra hans pris.

//Yuup
av bönan
#1208485
Ja många variabler såklart. Jag ska plocka ner dom sista listerna mm nu och åka till lackfirman nästa vecka så får jag se vad de säger. Tack för svar!
Användarvisningsbild
av StefanN
#1208657
Att rensa en kaross helt som dom gör på TV då är vi uppe i 6-siffriga summor, sen får man ju helt enkelt själv lägga nivån.
För 20-30k får man en hyffsad snabblack som gott och väl duger om man inte ska ställa ut eller så.
Lägg upp några bilder på de skador och sånt du har så är det lättare att ge rekommendationer.
av bönan
#1208727
Jag ska ta lite bilder imorgon när det är ljust. Tyvärr visade det sig att det var genomrostat i skuffens undersida, som måste svetsas.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]