Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1207781
Tjenare har en 240 som inte får någon gnista samt att det inte kommer nån ström fram till säkring nr 4 vilket gör att pumparna inte går, dom går dock om man själv skickar ström på den säkringen. Det kommer inte heller nån negativ impuls till tändspolen, om man pulserar jord på ena kontakten så tänder bilen dock.
  • Problem
  • Ingen Gnista
  • Ingen Ström Säkring nr 4
  • pumparna går men bara om man manuellt skickar ström på dom
  • Gnista fås men endast om man själv ger negativ impuls på tändspolen
  • Bytt
  • Soppa relä
  • Tändlägesgivare
  • tändmodul
Skulle va gött med lite hjälp, cheers :)

Mvh Yuuup
#1207908
Enligt detta elschema ska säkring 6 ha ström från en kopplingsplint. Har för mig att det ska finnas en "huvudsäkring" någonstans vid batteriet. Eller i alla fall en kopplingsplint, har inte jobbat med så nya 240 som denna så ajg är inte 100 på detta. Säkring 6 matar sedan både bränslereläet och bränsleboxen med batteriström (30) och sedan får säkring 4 ström när motorn "går runt". Boxen måste jorda bränslereläet genom ingång 20 och 21 som sedan jordas i skruvarna som som fäster bränsleröret till spridarna, Kolla dom, inte ovanligt fel på 740 i alla fall. Kolla noga (löda dom gärna) att kablarna sitter ordentligt i kabelskorna. Många pratar om spridar/radiovstörningsrelä men det sitter inget sådant på 240. Kolla också att det är spänning (12V) till anslutning 35 på boxen när tändningen är på, är det inte det kan felet vara i tändlåset
240 LH2.4.jpg
240 LH2.4.jpg (137.54 KiB) Visad 635 gånger
#1208152
Tusen tack för svar, har inte hunnit kolla speciellt mycket men för tillfället så ser det ut som att säkring 6 skickar ström till bränslerelät på (30) dock så verkar det gå något snett där efter, enligt schemat du bifogat ska (87/1) vara ström, (86/1) vara jord, (85) vara ström, (86/2) vara jord, (87/2) vara ström och (30) vara ström, allt stämmer där utom att jag har jord på (87/2) (som ska skicka ström till pumpen) och (86/2) är ström istället för jord, alltså är det ström på kontakten som leder till ingång 20 på boxen, jordpunkterna på bränsleröret har jag gått över och snyggat till så dom har bra kontakt där, har inte kollat hur ingång 35 på boxen ser ut än då jag inte haft mer än några minuter att kolla på bilen idag, inte helt hundra på vart boxen sitter heller, blir att kolla mer på det här imorn.

//Yuup
#1208196
87/2 ska vara spänning på när motorn går runt, inte annars. 3 Då jordas 86/2 genom boxen och sedan i insuget. Är inte reläet draget kan det nog bli jord där för pumpar och Lambdasond är ju kopplade mot jord. Inte direkt, men indirekt. Bilden visar ett läge där reläet är "opåverkat" (kontakterna är öppna) men den röda linjen är när motorn går (kontakterna stängda). Från säkring 4 "matas" både tänd och bränslebox så får du ström på 87/2 så funkar det nog. Du kan kolla om (b.la) svänghjulsgivaren fungerar genom diagnostikboxen och diagnostikfunktion 2 för tändsystemet (hål 6)
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
#1208303
87/2 är alltid jordad, 86/2 har alltid spänning,
skickas ström manuellt på 87/2 så går pump.
hittade en trasig 10 amp säkring under handskfacket som var trasig (sitter på abs relät), bytte ut den men den nya gick sönder innan jag ens fick in den helt.
Felkod 131 finns (ingen signal från svänghjulsgivarn) samt vid diagnosfunktion 2 så blinkar inte 141 vilket vidare visar att givarn har problem,
dock så är givarn som sagt bytt.


//Yuuup
#1208359
Du kan ohmmäta svänghjulsgivaren, det ska vara c:a 200 ohm mellan den röda och blå (tror att det är dessa färger) om du delar vid kontaktstycket. Alla 3 kablarna går till tändboxen, kolla så det är helt och kontakt hela vägen. Bränsleboxen "hämtar" signalen där kolla så dessa kablar är riktiga, här ser t.ex att 1 på bränsleboxen är en sådan kabel
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... %20Out.jpg
Där är fler kablar mellan dom, kolla noga. Om svänghjulsivaren är ny så måste det vara fel "på vägen"

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]