Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
#1205800
Hej!
240 -92 Tempmätaren visar inte rätt. När jag köpte bilen förra sommaren visade den för lite, gick upp ca 5 mm från bottenläget.
Bytte då termostaten i tron att det var den som felade. Ny 92 graders termostat installerades men felet kvarstod.

Bytte då tempmätaren i instrumenthuset till en som jag provat i en annan bil och som jag vet fungerar. Samma resultat, går bara upp 5 mm.

Har nu bytt tempgivaren i toppen. Nu går visaren bara upp 1-2 mm.

Vad kan felet bero på? (Har mätt tempen med en handhållen IR-mätare och den visar att motorn blir varm).

Mvh, Bengt
av rd350
#1206521
Funkar tankmätaren? Finns en spänningsstabilisator på kretskortet i instrumentet som styr tank och tempmätare. Bytte du rätt givare? Det är den med runda stift. Den andra är till bränslestyrenheten.
av errim
#1206572
Hej. Jo bränslemätaren funkar utmärkt. Jag har nu bytt tillbaka till originalgivaren och den visar lite högre temp än den jag köpte.
Jag misstänker att det är dålig kontakt med topplocket. Det är mycket oxid i hålet där den sitter. Det går riktigt trögt att skruva ur och i den. Får skaffa en gängtapp och rensa gängorna. Eller göra en jordledning till givaren.

Mvh, Bengt
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]