Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1205293
Efter lackering ska dörrlisterna på plats. Hur byter jag ut trasiga clips? Det sitter vita gamla som i några fall gått sönder. Ska ersätta med de nya grå som man vrider fast men hur får jag bort de gamla. 240 1989 med 30 mm bred list.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1205509
Jag har knippsat av dem med tång och petat in dom i dörren med en mejsel. Men de gjorde jag innan lackering..
På en annan gick de att dra ut de gamla med en tång som fick bra grepp utan att skada lacken. Men en polare lyckades buckla ut plåten på ett ställe med den tekniken.. :)
av Amarace
#1205533
Clipsen sitter ju i listerna, inte i karrossen. Jag brukar knipsa sönder dom med en avbitare bara, eller så slipar du av dom eller planar med en dremmel (planar du kan dom sitta kvar, styr dom en bit bara).
av Amarace
#1205535
Frrla skrev:Jag har knippsat av dem med tång och petat in dom i dörren med en mejsel. Men de gjorde jag innan lackering..
På en annan gick de att dra ut de gamla med en tång som fick bra grepp utan att skada lacken. Men en polare lyckades buckla ut plåten på ett ställe med den tekniken.. :)

Dom clipsen slår man av med en spackelspade, eller ännu hellre, ett stämjärn.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1205619
Amarace skrev:
Frrla skrev:Jag har
Dom clipsen slår man av med en spackelspade, eller ännu hellre, ett stämjärn.
kan man också göra. man kan sparka loss dem å :D tyckte dock att när de är nylackat så kanske man vill vara lite mer försiktig bara :-)-)
av Amarace
#1205716
Frrla skrev:
Amarace skrev:
Frrla skrev:Jag har
Dom clipsen slår man av med en spackelspade, eller ännu hellre, ett stämjärn.
kan man också göra. man kan sparka loss dem å :D tyckte dock att när de är nylackat så kanske man vill vara lite mer försiktig bara :-)-)

Det är ju bästa sättet, blir ingen skada alls på det viset, även det sätt som Volvo själva rekomenderar, rätt så stor skillnad på att sparka loss dom tycker jag. Att försöka dra loss dom är ju däremot inte så bra iomed att clipsen sitter fastlåst med mittpinnen.

Men alla gör ju som dom vill.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205735
30 mm bred spackelspade att "sticka ner" bakom listen, leta upp clipset och knacka till är de allra lättaste. När jag höll på med detta var de 140 modeller (smala aluminiumlister) och där gick listen sönder om du gjorde på annat sätt. Sedan var det bara att trä ut dom gamla clipsen och trä i nya
Användarvisningsbild
av Frrla
#1205806
Amarace skrev:
Frrla skrev:[quote=clipsen sitter fastlåst med mittpinnen.

Men alla gör ju som dom vill.
Hans lister är ju loss. Varför riskera att slita till? Men annars håller jag med. Ska ja spara en list gör jag som du sagt.
av Amarace
#1205867
Om du läser så har jag ALDRIG skrivit att något ska slitas loss, sen skrev jag även hur han ska göra på sin bil, vilket inte har nåt alls med dina beskrivningar att göra.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1205981
Du skrev hur man ska göra enligt Volvo för att ta loss listerna. De har inget med trådskaparens situation över huvud taget att göra. egentligen onödigt om man ska vara petig. Bra tips till nästa gång kanske.

Jag påpekar riskena med ett vasst och hårt föremål som med lätthet slinter om man är lite oförsiktig. Och tidigare erfarenhet hur man inte bör göra.

Hans lister sitter alltså INTE på bilen men clippsen gör det. Då har alltså någon slitit bort listerna iallafall vilket inte är rekommendert. Men nu är det ju så i detta fallet.
Då kan man sparka bort clipsen också om man nu vill det också. Eller ta till precis vilken metod man vill om man inte bryr sig om att bilen är NYLACKERAD. Eller så är man försiktig och klipper av dem när situationen man befinner sig i tillåter det.

Eller är det så att bara din metod fungerar och bara du har rätt annars går bilen sönder?
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]