Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1205247
92 240 b230f
När man gasar ordentligt ca 100km/h på 2an så dör elen av och återkommer när man släpper ner varven igen. Ingen varvräknare men de lär väll spika på ordentligt. Aldrig vart med om detta förut. Eftersom bilen ska gå på isbana kanske de inte spelar någon större roll men de vore ju kul att veta vad som ligger till grund så man kanske slipper stå där och fundera vad som hänt när den dött mitt i allt kul.. :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1205260
Varit med om att remskivan på generatorn inte varit helt åtdragen och slirat på högre varv. Hade GT-instrument så jag såg att voltmätaren sjönk när man gasade på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205267
Vad menar du med att elen dör? Slocknar framljusen också eller är det bara motorn som lägger av??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205740
För väldigt många år sedan när växelströmsgeneratorn var nyhet så fick vi in en sådan på verkstaden. En Opel Rekord -66 (första året med 12V elsystem). Där var det så att det var satt i nya kol i generatorn och släpringarna hade blivit lite ovala (precis som det blev på likströmsgeneratorer). Kolen på den tiden var större på växelströmsgeneratorer än vad dom är idag så vid ett visst varv så orkade fjädrarna inte hålla kvar kolen mot släpringarna och när den kretsen bryts så slutar generatorn att ladda. Kommer inte ihåg att laddningslampan började lysa, den var ju på denna tid kopplad på laddningsregulatorn och det kanske inte fungerade på samma sätt då. Felsymtomet var detsamma, ljusen blev svagare när han varvade upp motorn.
Användarvisningsbild
av snepo
#1205774
lennarte skrev:För väldigt många år sedan när växelströmsgeneratorn var nyhet så fick vi in en sådan på verkstaden. En Opel Rekord -66 (första året med 12V elsystem). Där var det så att det var satt i nya kol i generatorn och släpringarna hade blivit lite ovala (precis som det blev på likströmsgeneratorer). Kolen på den tiden var större på växelströmsgeneratorer än vad dom är idag så vid ett visst varv så orkade fjädrarna inte hålla kvar kolen mot släpringarna och när den kretsen bryts så slutar generatorn att ladda. Kommer inte ihåg att laddningslampan började lysa, den var ju på denna tid kopplad på laddningsregulatorn och det kanske inte fungerade på samma sätt då. Felsymtomet var detsamma, ljusen blev svagare när han varvade upp motorn.
suck oplarna käkade kol och generatorer. Har haft flera Rekord -69-70-71. Två Ascona -73 och -74. Den sista Opel rekorden jag hade -83,var bättre.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1205983
Snusebuse skrev:Kolla så att gummit i det stora remhjulet (vevaxel) inte blivit torrt och spruckit, då kan hjulet slira och ge symptom enligt din beskrivning.
Sitter de gummi i dom här? Aldrig sett förut på 240 men har kanske aldrig stött på dom "nyare" motorerna så pass mycket att man märkt av att skivan är "dämpad" med gummi.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1206041
Frrla skrev:
Snusebuse skrev:Kolla så att gummit i det stora remhjulet (vevaxel) inte blivit torrt och spruckit, då kan hjulet slira och ge symptom enligt din beskrivning.
Sitter de gummi i dom här? Aldrig sett förut på 240 men har kanske aldrig stött på dom "nyare" motorerna så pass mycket att man märkt av att skivan är "dämpad" med gummi.
Vet inte exakt vilka år det skiljer och så men en 92:a borde ha gummi.

Syns tydligt på bilden.
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1206061
Jag tror det sitter på alla B230 motorer i alla fall, för jag råkade ut för detta på min B234 motor. På den sitter inte samma remskiva som på B230 motorerna. Så det blev ett letande innan jag hittade en rätt model. Jag märkte det när jag skulle kolla tändläget med en stroboskop lampa när jag höll på och strula när min motor gick som sämst för några år sedan. Strecket på remskivan "vandrade runt" ock följde inte motorvarvet, så det gick inte att se tändläget. Nu spelar det ingen roll på dessa motorer då det sköts från datorn, men jag ville bara kolla det så jag visste. Men det sprack ju.....

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]