Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falken1
#1204278
Som rubriken låter.
Har en 360 med B200K motor.
Har bytt alla slangar från tanken fram till förgasaren.
Så till grubbleriet just nu, :???: Ibland då jag rullat runt lite allt från 7km till 3mil och stannar och sen kommer ut i bilen igen så är det en ganska stark bensindoft i kupén? den vädras bord så snart bilen är igång och kommer inte igen i rödljus eller fart, men efter 5-10min parkering kan det vara åter.

Kan det vara så att när jag stannar av bilen läker förgasaren ut bensin som kommer in i kupén via luftintaget?? är ju ganska raka rör in i bilen utan luftfiltetr och annat trams i vägen. Eller vad tror ni?

Har ju som sagt bytt alla slangar i jakt på luftbubblor i soppaslangen som jag har en annan tråd om där vi fortfarande grubblar på.

/Falken1
av Rådlös
#1204290
En svårighet med detta är att din förgasare är lite ovanlig för flertalet här. Men äldre förgasare kunde få den olägenheten att flottörventilen läckte och förgasaren flödade över. Den blev alltså överfull och överskottet läckte ut i fria luften.
Jag vet inte om det är så med din bil, men om detta har någon bäring kanske det ger någon ledtråd i din tidigare felsökning. Kolla direkt hur din förgasare uppträder när du har stängt av motorn efter en liten körtur.
av Falken1
#1204323
Ja de sitter en solex cisac (stavning? ?:-/ ) på den.
Som ja förstått så är det en knepig pjäs att pilla å skruva med.
Men ja ska absolut se om ja kan finna nått bensinläckage runt den.
Men ja har och hoppas att ja fattat rätt att den inte ska fyllas med nån ATF olja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204371
Solex "cisac" är en fransk förgasare och är ingen dålig förgasare, dock kan det vara problematisk när den börjar "krångla". Ofta är det inte själva förgasaren utan vakuumslangar som är spruckna och läcker tjyvluft. Även kan reglagen till det vakuumstyrda andrasteget kärva så tomgången blir hög. Vad gäller flottören så är det som "rådlös" skriver. Man kan sänka flottörnivån genom att böja den lilla "flärpen" som flottårnålen vilar mot. Här är en länk från Misab. Dom har delar om du behöver också,
http://www.misab.se/bilder/13330000skiss.gif
Solex ska inte ha ATF olja, det är Stomberg/Pierburg som har det. Det är en helt annan typ av förgasare
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]