Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emrik60
#1204062
Hej har en volvo 240 sen 87 som inte ville starta när jag skulle till jobbet. Den öppnar inte spridarna Och soppa pumpen går inte. Och jag har provat att byta styrinheten och bränsle reläet och även hallgivaren och bränsle pumpen. Har gnista och går på startgass. Vad kan fellet va ?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1204150
Är de en k-jetrinic så hade jag ingen signal till relät. Minns inte exakt felet men tror de va något med motståndet vid höger fjäderben.
Jag kunde ge relät signal via en tjuvkoppling medans jag felsökte och kunde använda bilen under tiden.

Jag tror att lh jetronic också har liknande styrning. Kan vara värt att kika på och mäta lite iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204273
Om den inte öppnar spridarna är det en LH2.2, alltså en "F" motor. På K-Jetronic ("E")är spridarna alltid öppna. I båda fallen är bränslereläet en god idé att börja med. För mer hjälp är det bra att veta om det är en E eller F motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1207868
Det sitter väl dubbla pumpar på 240 också. Om den i tanken slutar fungera så orkar inte huvudpumpen pumpa fram bensin om det är mindre än omkring 1/4 tank kvar. Om du öppnar tanklocket och lyssnar så ska det "surra" där nere när någon "kör" på starten. Sedan kan ju bränslefilter vara tätt också. Du kan lossa returledningen till tanken vid BTR-en och sätta en slangstump till en PET-flaska så ska det komma ordentligt med bensin när du "kör på starten"

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]