Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borje
#1202675
Har en 240 -88 som har en digital mätare för ute temperaturen.
Nu visas minus under hundra grader när man startar bilen Sen vandrar den till få minusgrader fast det är tio plus ute.
Vet någon om det finns en utbytbar givare och var den sitter?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202790
Original så sitter givaren vid vänster stötfångarefäste. I alla fall stod det så i manualen när jag eftermonterade en original temp.mätare på en sprillans ny 264 1975. Den sitter även (ungefär) där på min 745-a..... Skillnaden är att på min 745--a är det 2 trådar så den jordas någon annanstans, på 264--an var det bara en tråd så den jordade i fästet. Vilket betydde att dom ofta krånglade (dålig kontakt) efter några år på 200 modellerna
av Borje
#1202959
Först vill jag tacka för svaren.
Att det är original är ingen tvekan om för jag har själv beställt bilen och då betalat extra för att få mätaren med. Bilen har idag bara gått lite över 7000 mil.
Är givaren utbytbar ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202995
Borje skrev:Är givaren utbytbar ?
Kolla först att den är jordad ordentligt, det kan ärga i fästet
av Amarace
#1203087
Givaren behöver inte jordas överhuvudtaget eftersom den får jord från mätaren. Givaren går att byta. Är samma på 7-900-serien.
Felet är endera givare, mätare eller kablage, givaren har jag varit med om flera gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203122
Amarace skrev:Givaren behöver inte jordas överhuvudtaget eftersom den får jord från mätaren
Som jag skrev i början, det finns 2 modeller. Tidigade modeller (bl.a den jag monterade) hade bara en, Han kom tillbaka efter några år om att den inte fungerade och då hade det ärgat ordentligt. Det var dock ganska lätt fixat och sedan funkade det igen. Min 745 -88B har 2 kablar.
av Borje
#1203227
Nu har jag hittat var givaren sitter.
Det går in två gröna kablar i en plastdetalj som satt på vänstra under kofångaren fram.
Den såg ut som om plastdetaljen var delbar men jag lyktades inte dela på den.
Så frågan är om plastdetaljen ska delas eller om kablarna går att få lossa genom att dra i dessa.
Tänkte att det är bättre att fråga än dra sönder. På något vis måste kablarna gå att få bort från givaren om givaren är utbytbar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203277
Det kan vara så att det delas vid mätaren. Att ha en delning vid givaren, skulle vara självmord för givaren. Är det delning på vägen så är det säkert i motorrumet i så fall
av errim
#1203355
På min -92a så är givaren ansluten med ett kontaktstycke. Alltså ingen bra idé att dra i kablarna. Spruta lite 5 56 eller liknande så går det nog att dela kontakten från givaren.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]