Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201703
Hejsan!

har en volvo köptes 2017-07, 244 dl 1979 med original b21a. :)
körde den bara 1 gång/vecka tom 2017-09...sedan kör jag den varje dag.

Volvon startar i alla väder och går som det ska men har ett problem ändå :(
dvs att motortemperaturn går för högt upp. :cry:

Tempmätaren rör sig från normalt läge till precis innan för röda fältet !! blev även två gånger i röda fältet.
Det går ganska fort. Om jag kör bilen nu ( bara om det bör ) då blir det med fläkt i läge 3 samt max värme för att hålla tempmät.precis utanför röda fältet eller lite lite utanför.
De 2 gånger när bilen var i röda fältet "exploderade" kylvätska ur expansionskärl locket (med gammal locket och nytt locket). :roll:

Påfyllde igen tom "min" märke i expans.kärl, byte mot ett nytt lock (original volvo svart 75 kpa), övre kylarslang blir varm (då är termostaten okej), ingen synlig läckage: *vattenpump *kylare *slangar *,
expansionsk.övre slang är "mjuk", expansionsk. är tätt,
ingen bensinslukt i expansionsk., och ingen vatten i olja (ingen "slam" på olja påfyllnings locket heller), inget rök från bakljuddämpare alls,
fläkt i motorn vid kylaren funkar när motorn är på tomgång (ved inte om den funkar om bilen körs),
Dessutom blir tändstift, luftfilter bytes, kör den med blyersättning (tycker då blir oktan bra)

IBLAND går tempmät. ganska fort ner från precis utanför röda fältet till normalt läge tillbaka ?:-/
Då kan jag köra den utan temp.problem på plan E20 med cirka 90 km/t flera hundra kilometer, men om det kommer en "backen" där motorn bör arbeta hårdare eller om jag omkör flera bilar med cirka 110 km/t då rör sig tempmät. till röda fältet igen.

faktiskt vet jag ej längre vad jag kan kolla på eller ska göra för att åtgärda problemet. ??:-/

Jag vet att det finns flera "proffs" i detta forum för att kunna hjälpa en 244- älskare.

Tack tack
#1201861
I första läget hade jag bytt termostat. Den är inte dyr och ganska lätt att byta. Rostlösning på muttrarna bara och "knacka" lätt på dom så inte pinnskruven går av. Hjälper inte detta så får du känna på nedre kylarslangen när motorn är riktigt varm, är den kall eller bara ljummen så kan kylaren vara delvis tät invändigt. Kan hjälpa med en ordentlig genomspolning, men inte alltid.
#1201870
jag haft samma och grundproblemet var fel bränsleblandning så den vart hetare än normalt alla lägen. Termostaten han inte öppna i tid och inte reglera tillräckligt snabbt om man gasade på. Var k-jetrinic jag skruvade med. Hade samma tendenser på förgasarbilen också. Men den snodde ett vevlager eller 2...
#1201957
Hej Lennarte och Frrla!
Tack för svaret :)
Jag ska byta termostaten men tänkte på en sak eftersom du pratade om bränsleblandning:
före ägaren sade att han körde den UTAN blyersättning. Jag informerade mig och "alla" sade kör med.
Då gör jag så eftersom det var vad jag tänkte också... :x

jag hittade idag i pärmen med alla fakturor samt service bok att 2001-09 med cirka 165 000 km följande är gjort:
demo+remo+planslipning topplock,slipning av ventiler och ventilsäten, kontroll av styrningar, ventilgummi bytes, justerat ventiler tändning+ co halt (165 000),
Det är vad man gör att man gör när man bygger om till blyfritt eller hur? :oops:

Finns något möjlighet att se om bilen blev ombyggd kanske via endoskop eller vad som helst ? kompression ?

iaf enligt kontrollbesiktning 2011+2013 blev co omkring 3,2 eller 3,6 när före före ägare hade bilen och sen
2014 köpte före ägaren bilen och körde den UTAN blyers. då blir 2015+2017 co omkring 2,6 .
Inga faktura eller sån visar att bilen blev ombyggd kan det vara att skillnaden mellan bensin+ blyers. och blyfritt kan påverka eller även är problem med hetan av motorn ? :o
#1201969
Alla Volvo med lättmetalltopp är klar för blyfritt, dom har härdade ventilsäten. Det domvhar gjort är en halvrenovering av toppen.

Ang problemet så skulle jag byta termostat först, vattenpumpen kan ge såna symptom också, samt igensatt kylsystem.
#1202462
Hallå hallå!

Tack Amarace för svaret. :)

Köpte idag ny termostat + gummi ring + termostathus (i fall om det behöv bytas...) och vill börja arbete :shock:

då såg jag att det finns vatten PÅ vattenpump dvs precis där som sitter övre vattenpumpens skruvar dessutom finns
lite vatten vid blocket under toppen(inte mycket). vid undre del av termostathuset finns också lite lite vatten... ??:-/

är det möjligt att vatten kommer från termostathuset och rinner ovanpå vattenpumpen och sen mot blocket beroende att jag kör bilen ? :|
eller är vattenpumpen sönder och vatten rinner till blocket och några "droppar" till vattpphuset ?

eller kan vatten rinner ut mellan toppen och blocket om topplocks packningen är sönder ? :evil:

kan termostat eller / och vattpp gör sönder vid överhettningen ?

hur / var / vem kan man kolla om topplocks packningen eller / och toppen är kass ? kostar ?

tack
#1202475
när dom blir varm brukar de fukta i "o-ringen" eller packningen mellan pumpen och toppen. när dom blir sådär varma kan ju vad som helst ge sig. beror ju på vad som är bytt senast och gjort slarvigt eller om de bara beror på hårda gummipackningar som är gamla.

Börja byta de du har, gör rent allt och smäll igång den, lufta och håll koll efter läckage.
Måla inte upp värsta mardrömmen än.
#1204554
Hej hej!

problem är fixat :
*överhettningen : expansions kärl locket + termostat + termohuset + o-ring bytes... :D
temperaturen blir normal nu ( tom idag :roll: :roll: )
*v-pump läcker inte längre... :oops: kanske det kom från termohuset som var ganska "sliten" där slangen sitter på :?: :?:

vi får se...
tackar iaf för svararna :D :!:
#1206901
mh244gl skrev:Hej hej!

problem är fixat :
*överhettningen : expansions kärl locket + termostat + termohuset + o-ring bytes... :D
temperaturen blir normal nu ( tom idag :roll: :roll: )
*v-pump läcker inte längre... :oops: kanske det kom från termohuset som var ganska "sliten" där slangen sitter på :?: :?:

vi får se...
tackar iaf för svararna :D :!:
Hej hej!

Bilen rökte vitt och toppen blev sönder igår middag... ?:-/
Vatten rinner ut mellan toppen, blocket samt vattenpumpen...medan bilen kördes ej idag dvs motorn var kallt.
På golvet under bilen finns det mycket kylvätska :-)-)

När jag byter motorn från b21a till exempel typ b23a eller f samt b230 :
finns det extra arbete att göra eller passar alla dessa motorer till min veteranbil 244-79 automat ?
bör bilen ombesiktas ?

Har någon en sån motor (som funkar som det ska) att sälja ?
Känner ni "någon" eller (icke Volvo) verkstad (de är för dyrt) som är seriös i stora Örebro område (+- 250 km) ?
Är ingen mekaniker men har inte tummen mitt i handen heller dvs kan även hjälpa till...

;-// 8)
#1206942
motorn passar rätt i, de har samma topp och block, ventilkåpan kan skilja bara och eventuellt får du föra över axel till fördelare+fördelare om du tar komplett motor från 7/940 behåll a-kammen som du troligen har från din 240 m och t kammen är mindre bra, behåll grnrör och förgasareinsug från din nuvarande motor, kanske får du ta bort pulseairen ifall du har sånn(bara vissa toppar)

inget du behöver ombesikta för, byt o var glad

Om framhjulen spinner är där väl n[…]

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]