Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206951
vore jag dig skulle jag leta rätt på en b23a motor, gärna så komplett som möjligt med generator, förgasare osv.
Är inget speciellt svårt jobb med en motorlyft, vanliga verktyg å lite vilja, tar inte mer än en dag med en polare och ett par (BE) på en lördag.

ska du byta till en 230 motor så måste du i princip slakta den och din gamla för att komma åt mellanaxeln ifall den inte har förgasare. alternativt köra insprut och bygga om bränslesystemet med returledning och pumpar samt se till och ha alla boxar, elhärva osv till motorn (om du inte ska köra den med din gamla brytar-fördelare vilket inte blir bra om de ens går?) detta tar ofta ganska lång tid att klura ut och inget man gärna gör själv om man inte vart med förut, då en del saker kan j*vlas nog å ofta fattas ju något endå...
#1206954
Jag är inte värsta kunskapsbanken, men om du har en automatlåda och tänker behålla den så tror jag att du kan stöta på problem. I alla fall om du tänker dig en B 230 F-motor. En sådan motor har t.ex en svänghjulsgivare som ger signaler till motorstyrningen. Jag vet inte hur stor skillnaden är, men bilar med automatlåda har väl inget svänghjul som liknar det till en manuell växellåda. Kolla upp detta mycket noga om du väljer en F-motor. Sedan lite annat med samma motormodell. F-motorns styrdator har ett antal givare för olika motordata. Och den har också mottagare för dessa data. Vissa givare finns bara på nyare årsmodeller. Givaren till hastighetsmätaren t.ex. Den ger elektroniska pulser och sitter i bakaxeln. Din nuvarande är mekanisk och sitter på växellådan. Även din instrumentpanel som skall visa hastigheten är för en mekanisk givare, wajer.
Jag skall inte "måla f*n på väggen" men undersök om du inte klarar dig med en E-motor i stället. Den har ett insprutningssystem K-Jet, som inte är modernast, men det fungerar oftast och är trots allt skyhögt över en förgasare i avseende på utsläpp och förbrukning. Dessutom finns det fortfarande en och annan bil i drift med K-Jet. Tillika några som kan detta systemet och vet hur det är uppbyggt och hur det skall fungera. Det är inte överdrivet mycket elektronik i ett K-Jetsystem.
Så köp dig en reservdelsbil med K-Jet. Plocka ur motorn med samtlig kringutrustning (givare och elektronikboxar m.m) Skicka inte iväg donatorbilen (till skot eller någon annan stans?) förrän din ordinarie bil startar och fungerar fullt ut med utbytesmotorn. Det kan visa sig att du "måste ha" just en liten pryl som tycks sitta som något okänt överflöd någonstans i donatorbilen.
Någon nämnde också mellanaxeln med drivning till fördelaren. Jag förtydligar detta lite. 240-serien har fördelaren i motorblocket och den drivs av mellanaxeln. 740-serien har fördelaren på bakändan av kamaxeln uppe i ventilkåpan och fördelaren drivs av kamaxeln. Detta får inte plats i en 240. Du måste ha fördelaren i blocket. Så sikta in dig på en 240 när du letar reservdelsbil.
#1207103
tackar för svarar ni lämnade. :!:

jag ska fundera vad jag ska göra ... ska kolla på nätet iaf. ;-//
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]