- tis 03 okt 2017, 17:22
#1201703
Hejsan!
har en volvo köptes 2017-07, 244 dl 1979 med original b21a. :)
körde den bara 1 gång/vecka tom 2017-09...sedan kör jag den varje dag.
Volvon startar i alla väder och går som det ska men har ett problem ändå :(
dvs att motortemperaturn går för högt upp.
Tempmätaren rör sig från normalt läge till precis innan för röda fältet !! blev även två gånger i röda fältet.
Det går ganska fort. Om jag kör bilen nu ( bara om det bör ) då blir det med fläkt i läge 3 samt max värme för att hålla tempmät.precis utanför röda fältet eller lite lite utanför.
De 2 gånger när bilen var i röda fältet "exploderade" kylvätska ur expansionskärl locket (med gammal locket och nytt locket). :roll:
Påfyllde igen tom "min" märke i expans.kärl, byte mot ett nytt lock (original volvo svart 75 kpa), övre kylarslang blir varm (då är termostaten okej), ingen synlig läckage: *vattenpump *kylare *slangar *,
expansionsk.övre slang är "mjuk", expansionsk. är tätt,
ingen bensinslukt i expansionsk., och ingen vatten i olja (ingen "slam" på olja påfyllnings locket heller), inget rök från bakljuddämpare alls,
fläkt i motorn vid kylaren funkar när motorn är på tomgång (ved inte om den funkar om bilen körs),
Dessutom blir tändstift, luftfilter bytes, kör den med blyersättning (tycker då blir oktan bra)
IBLAND går tempmät. ganska fort ner från precis utanför röda fältet till normalt läge tillbaka ?:-/
Då kan jag köra den utan temp.problem på plan E20 med cirka 90 km/t flera hundra kilometer, men om det kommer en "backen" där motorn bör arbeta hårdare eller om jag omkör flera bilar med cirka 110 km/t då rör sig tempmät. till röda fältet igen.
faktiskt vet jag ej längre vad jag kan kolla på eller ska göra för att åtgärda problemet. ??:-/
Jag vet att det finns flera "proffs" i detta forum för att kunna hjälpa en 244- älskare.
Tack tack
har en volvo köptes 2017-07, 244 dl 1979 med original b21a. :)
körde den bara 1 gång/vecka tom 2017-09...sedan kör jag den varje dag.
Volvon startar i alla väder och går som det ska men har ett problem ändå :(
dvs att motortemperaturn går för högt upp.
Tempmätaren rör sig från normalt läge till precis innan för röda fältet !! blev även två gånger i röda fältet.
Det går ganska fort. Om jag kör bilen nu ( bara om det bör ) då blir det med fläkt i läge 3 samt max värme för att hålla tempmät.precis utanför röda fältet eller lite lite utanför.
De 2 gånger när bilen var i röda fältet "exploderade" kylvätska ur expansionskärl locket (med gammal locket och nytt locket). :roll:
Påfyllde igen tom "min" märke i expans.kärl, byte mot ett nytt lock (original volvo svart 75 kpa), övre kylarslang blir varm (då är termostaten okej), ingen synlig läckage: *vattenpump *kylare *slangar *,
expansionsk.övre slang är "mjuk", expansionsk. är tätt,
ingen bensinslukt i expansionsk., och ingen vatten i olja (ingen "slam" på olja påfyllnings locket heller), inget rök från bakljuddämpare alls,
fläkt i motorn vid kylaren funkar när motorn är på tomgång (ved inte om den funkar om bilen körs),
Dessutom blir tändstift, luftfilter bytes, kör den med blyersättning (tycker då blir oktan bra)
IBLAND går tempmät. ganska fort ner från precis utanför röda fältet till normalt läge tillbaka ?:-/
Då kan jag köra den utan temp.problem på plan E20 med cirka 90 km/t flera hundra kilometer, men om det kommer en "backen" där motorn bör arbeta hårdare eller om jag omkör flera bilar med cirka 110 km/t då rör sig tempmät. till röda fältet igen.
faktiskt vet jag ej längre vad jag kan kolla på eller ska göra för att åtgärda problemet. ??:-/
Jag vet att det finns flera "proffs" i detta forum för att kunna hjälpa en 244- älskare.
Tack tack
Mvh Marco
Volvo,Jag rullar,I am rolling,Je roule,Ich rolle,Ech rullen...
Volvo 854 T5/ 854 2,5/ S70 R/ S70 2,5/ 965 2,5/ AMAZON B20-66/ 144-74/ 245-88/ 244-87/ 244-83/ 244-79/
Volvo,Jag rullar,I am rolling,Je roule,Ich rolle,Ech rullen...
Volvo 854 T5/ 854 2,5/ S70 R/ S70 2,5/ 965 2,5/ AMAZON B20-66/ 144-74/ 245-88/ 244-87/ 244-83/ 244-79/