Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1203650
Som jag skrev ovan är eftermarknads pumparna (som fanns förr i alla fall) av sämre kvalitet och till VW-n så blev bränslet för varmt och det bildades ångblåsor. Jag provade även att "skippa" returen men det hjälpte inte i detta fall för felet var att den pumpade för lite, cirkulationen behövdes för att kyla bränslet. Nu vet jag inte om det är så på denna bil också. En sak jag kom att tänka på, du skriver att du har ett filter efter pumpen, syns det luftbubblor där? Om det inte är ett genomskinligt filter, sätt ett sådant så ser du bubblorna. Jag misstänker att det är kanske är returledningen du känner på bak vid tanken. Returledningen brukar det vara grövre diameter på, i alla fall inte klenare. Men det kan ju vara klenare på dessa bilar om det ska fungerar som någon form av strypning. Kommer inte ihåg hur det var på Passaten men där var en strypning i T-röret vid förgasaren där returröret var kopplat och där var det samma diameter på slangarna.
#1203798
Jag har genomsynliga slangar på både till och retur. Och utloppet från plastburken där returen uppstår är röret bara 6mm i yttermått och röret på pumpen har yttermått 8mm så returen på denna är klenare. Sen vet jag inte om pumpen är bytt.
Jag ser bubblor i båda slangarna (tillopp innan pump och ansamling luft i filtret efter pumpen, även bubblor i returslangen. Då jag känner på slangen så är dom kalla och hårda men det är klart de kanske ändå är för varmt i pumpen.
Har nu kört ganska mycket även om luften bubblar ca15 mil utan problem med stopp men när bränslenivån sjönk så började det igen. Tur nog var ja ca 900m från en mack å efter tankning gick den ok igen men bubblor kvarstår. Får se till att tanken alltid är över kvarts tank. :D
#1203903
Detta tyder på att det skulle vara ett problem i tanken. Du skriver att du bytt slangen mellan "halvorna", Kan det vara något problem där så det kanske inte "rinner" över tillräckligt fort?? Så det typ är mindre bensin i den halvan som rören sitter än där givaren sitter?? Eller sitter dom på samma "halva"? Verkligen mystiskt, förmodligen ett enkelt fel när man väl hittar det..... :roll:
#1204272
Jo både givaren och tillopp och retur sitter i samma tankarmatur. vad jag kan se då jag viker upp baksätet så finns det bara en. slangen mellan tankhalvorna var den enda slangen som jag inte bytt pga jag inte har orkat tömma tanken, så det är den jag misstänker.
Å som du säger så lär det vara en liten skitgrej (hoppas jag) som orsakar dessa bubblor men jag kan inte klura ut vad det kan vara. Så det kanske bara är att ta fram jeepdunkarna och börja slanga. och byta sista slangen.
/Falken1

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]