Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201534
Hej!
Första gången jag skriver här och är verkligen i behov av hjälp.
Har en Volvo 360 85:a med B200K motor. En solex förgasare med 10000 mil.
Började med att bilen dog på väg hem från besiktningen som gick med blanka papper trots 6 år i dvala. Dog som sagt men startade efter 20 sek å gick i ca 1-2 min så var det om å om.
Upptäckte att de var galet med bubblor i slangen från tanken fram till pumpen.

Har nu bytt alla slangar från tankarmatur ända till förgasaren och även returen är bytt. Dragit alla klammer ordentligt. Trycktestat tankarmaturen med tryckluft i vattenbad 6bar utan bubbel. Även trycktestat mek bränslepump med luft 2bar och inget läckage.

Har testat ha tanklock både på och av men trots allt detta så suger det luftbubblor från tanken då jag kört en bit. Och har nästan full tank ska tilläggas.
Hur kan det komma bubblor? Jag fattar inte vad ja ska pröva här näst? Bygga om till en tryckpump kanske om man kan ha det på en förgasare.
Är inte så hemma på förgasare ska oxå tilläggas.

Tacksam för ALLA tips och förslag för jag fattar nada nu?

/Falken1
#1201589
Eftersom du har en förgasare är det enkelt att sätta ett enkelt bränslefilter i slangen före den mekaniska pumpen på motorn. Då kan du se om det kommer luftbubblor före pumpen. Kommer det inga flyttar du den till efter pumpen, då ser du om det kommer bubblor från pumpen.
https://www.hjertmans.se/produkter/moto ... l2EALw_wcB
Montera det vertikalt så ser du lätt om det kommer bubblor.
Är det bytt bensinpump på den? Jag bytte en gång till en eftermarknads bensinpump på en Passat vi hade med förgasare och bränsleretur. Den pumpade för lite bensin (det ska cirkulera som på en insprutare) så det blev för varmt i slangarna vid motorn så det blev gasbildning i bensinen. När bilen stannade (ofta vid körning i backe eller med släp) så fick jag skruva loss pumpen och pumpa manuellt tills bubblorna försvann, då kunde jag köra igen. Bytte efter några månader till en beg. original pump, nya original kostade då c:a 900:- mot eftermarknadspumpen c:a 100:-. Detta var runt 1990, bilen var en VW Passat 1,6 -80.
#1201604
Tja
Ok jag har oxå läst mig till att solex gasaren bara är att skrota om den börjar bete sig.
Men ja kan inte riktigt köpa att den gör så att det kommer luftbubblor i sugslangen från tanken.
För om jag viker upp baksätet och klämmer ihop slangen direkt efter armaturen i tanken så känner jag klart och tydligt att det kommer en massa luftbubblor. Kan tillägga att det var kanske 10-15liter gammal bensin i tanken sen den blev bortställd 2011 och på de tippade vi bara i ca 35 liter ny bensin för att kunna köra hem den från förvaringen. Så kan ev vatten å gammal soppa blandat med ny fälla bubblor?(låter otroligt långaökt känner jag)

Den enda slangen jag ej bytt är slangen i botten mellan tankhalvorna. Kan en gammal slang läka igenom luft då undertryck skapas i tanken men utan att läka då bilen är parkerad? Syns inga sprickor men den är väldigt mjuk. Är nämligen så att luftbubblorna kommer efter 5-10 min körning.
Och jag har inget bensinläckage vad ja kan se.

/Falken1
#1201621
I och för sig tror jag inte att vatten ger dom bubblor du ser. Du har hällt i 35 liter ny bensin. Det innehåller ca 5% etanol, så det torde ta hand om eventuellt kondensvatten. Vill du vara säker så finns det K-sprit att köpa, men E85 är billigare. Det har samma effekt.
#1201628
Nä jag tror inte heller att vatten gör allt detta. För det är inte lite luft som kommer utan en stadig ström av bubblor som kommer oavbrutet.
Skulle vilja ha en kamera i tanken så jag kan se var all luft kommer ifrån.

Någon som vet hur mycket som måste bort på en 360 med delad tankeöverföring kardanaxeln som måste bort för att lossa tanken såja kan ta ner den och rengöra och söka efter ev början till rosthål som kanske släpper luft?
/Falken1
#1201632
Sitter det en pump i tanken också som det gör på "dom större" modellerna?? Annars borde man inte kunna "känna" bubblor. Kan du inte prova med en dunk under baksätet. Alltså lossa sugslangen på tanken och stoppa den i dunken och kör en runda. Det kan ju ha rostat/murknat i tanken. Är det returslangen du "känner" på är det nog normalt att känna som luftbubblor. Jag vet inte om du har en bränsleretur från förgasaren på din bil, men det var inte ovanligt på dom senare förgasarmodellerna.
#1201642
Det sitter ingen pump i tanken, det sitter bara en mekanisk på blocket i motorrummet. Och har både tillopp och retur i samma tankarmatur. Loppet till motorn är ett 8mm rör och returen är 6mm rör. Man känner bubblorna då slangen nyps ihop lite och då framkommer bubblorna som en ojämnhet som glider förbi.
Tänkte att returen kanske bråkade med tilloppet så jag testade dra den in i tankluckan utan förändring.
Börjar fundera om det kan vara rostigt å murket under tankbandet? Såg att det va nån form av vadderingen på detta så det kanske kan täta av tyngden så soppan inte läker ut men vid drift luckas suga in luft i tanken? Låter kanske även det långsökt.
Men som sagt ja vet och har testat tankarmaturen under tryck 6bar och pumpens membran under 2bar och dom är båda är täta och i bra skick.
/Falken1
#1202030
240 och 740 har en "ångavskiljare" på bränsleledningen till k-motorn. Är rätt säker på att den sitter på 300 bilarna också. Koppla förbi den. Vanligt fel "förr" och då fanns ett servicemeddelande att den skulle kopplas bort. Sitter på vänstersidan ungefär vid startmotorn.

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]