Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201331
Laddtryck, ute-temp digital och analog, olje-temp, olje-tryck, vatten-temp, varvräknare, vacuum, tankmätare, klocka och volt.

Vilka har jag missat eller fel-angivit?
Fanns det en "air-fuel-ratio" mätare för amerikansk marknad också?
#1201382
Vattentemp och tankmätare räknar jag inte som tillbehörsmätare, då det är standard i huvudinstrumentet.
I mina Volvokataloger finns de andra som du räknat upp.
Turbotryck (finns med 2 olika skalor) och ett gränsfall om den räknas som tillbehör då det alltid följer med turbomotorn, eller i undantags fall eftermonterings kitt för turbosats AT.
Klockan finns både analog och digital, den digitala har sitt ursprung i tidur till bränslevärmare.

Nu lämnar vi strikt original.
Sedan har Volvos leverantör VDO en mängd olika extra 52 mm instrument vars design är närmare Volvos egna, än andra icke originalinstrument.
Är du på mätarjakt finns ytterligare snarlika instrument hos lastvagnar men då 24v.
#1201493
Vatten och tankmätare finns väll som 52mm? (är de eftermarknads jag sett kanske?). Eller var det dom runda som sitter i huvudinstrumentet på vissa specialmodeller bara?

jag har klocka, utetemp analog, volt och vacuum + en mätare från en audi som bara lyser och visar växellägena på spaken (korrekt och ser rätt bra ut).
men ja, jag skulle vilja ha en annan mätare ist för den där audimätaren. funderar på oljetemp eftersom tryck finns ju i en form om de skulle bli för lågt. och säkerheten är väll inte superbra med en oljetrycksmätare?

Sitter en turbomätare i den på bilden men har bytt, har även satt i en fin palm beach ratt nyligen (:-)
Bild
#1201657
Personligen anser jag oljetryck är intressantare än oljetemp, även om jag har båda 2.
Oljetrycksmätaren talar om, om något är gå g. Lampan tänds inte för än det kris (0,4-0,6 bar).
Och oljetemp ligger på 70 grader om det inte är sommarvärme då 80 grader. Rekordet är strax över 90 grader
utetemperatur på 32 grader och halvtimmes tomgång.
Se dock bara till att få med den speciella oljepluggen till oljetemperaturmätaren, då Volvo inte är behjälplig med den längre.
#1201662
PNI skrev:Oljetrycksmätaren talar om, om något är gå g. Lampan tänds inte för än det kris (0,4-0,6 bar).
Och oljetemp ligger på 70 grader om det inte är sommarvärme då 80 grader. Rekordet är strax över 90 grader
utetemperatur på 32 grader och halvtimmes tomgång
Jag anser att oljetemp.mätaren är det viktigaste extra instrumentet. I alla fall på bilar som "belastas" mer än "normalt". En bra motorolja klarar utan vidare 120º och upp till 150º innan det blir kris. Har man oljekylare så brukar det inte vara problem. Blir det problem i motorn så är det värme till oljan första steget att något är fel. När oljetrycket sjunker har det redan hänt och därefter stiger vattentemperaturen om du fortsätter i samma fart.
En gång med min Opel Rekord -59 (ej i originalskick) skulle vi till Malmö och titta på fotboll, kompisen hade en Amazon Sport så det gick undan ganska bra på motorvägen (från Halmstad c:a 14 mil). Oljetrycket rörde sig inte men när vi kom ner till och släppte av på gasen så lyste lampan och trycket var nära 0 på tomgång, oljan var säkert ordentligt varm. Varvade jag motorn så slocknade den och trycket gick upp. Efter denna resa var trycket alltid 2 hg mindre på varv. En annan gång men min trimmade Volvo PV, hade lärt läxan och installerat en oljetemp.mätare också. Då körde jag från Helsingborg och hemåt. Hade i princip mätaren i botten hela vägen (nästan ingen trafik) och oljetempen låg stadigt på 110 - 120º hela vägen ända tills jag kom till Hallandsåsen. När det började stiga uppåt så tog det inte mer är en km eller så förrän oljetempen låg på 150º. Då släppte jag gasen till 110 km/tim men oljetempen steg ytterligare 10º innan den vände neråt. När jag väl var uppe på toppen så var tempen nere på c:a 100º och höll sig där trots jag låg på c:a 130 - 140 km/tim resten av vägen hem. Oljetrycket rörde sig inte under tiden och var samma när jag sålde den några år efter. Vad jag vet gick den motorn omkring 20000 mil med det trimmet (120 - 130 hk) innan den försvann uppåt landet
Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]